“Berlijn is hip en cool” dat vind ik tenminste, en ik denk vele met mij, jullie waarschijnlijk ook, maar ook veel bekende winkels en investeerders. Want Berlijn wordt de laatste jaren steeds populairder voor winkels om nieuwe vestigingen te openen, Berlijn is booming, en helaas zorgt dat ervoor dat arm-aber-sexy Berlijn enigszins zijn charme aan het verliezen is.

De wijken in het centrum van Berlijn zijn al flink “aangetast” door de commercie, Mitte en Charlottenburg staan bomvol met winkels van bekende merkketens. En het lijkt wel alsof er elke paar weken weer ergens een winkelcentrum wordt geopend. De winkelcentra bij Alexanderplatz (Alexa) en de Wilmersdorfer Strasse (Wilmersdorfer Arcaden) zijn nog maar net af, maar over een paar maanden moet er in de Friedrichstrasse ook weer een nieuw trendy winkelcentrum “Upper Eastside Berlin” klaar zijn.

Niet gek dat het een keer vol begint te raken met winkels daar, en daarom wordt er steeds meer uitgeweken naar de omliggende wijken. De wijken die altijd bekend stonden om zijn alternatievelingen beginnen ook steeds commerciëler te worden. Kreuzberg, Prenzlauer Berg en Friedrichshain zijn nu de wijken die flink in opkomst zijn. “Vroegah” stond Kreuzberg erg bekend om zijn kunstscene, maar die lijkt nu uit te wijken naar Neukölln, de voormalingen immigrantenwijk. De hipheid lijkt dus wat te verschuiven, mensen lijken wel te vluchten voor de commercie die als een plaag door Berlijn woedt.

Maar dát is nou net de charme die Berlijn heeft, voor de Berlijnse lui hoeft het allemaal niet zo nodig. Die blijven liever bij hun buurtsuper op de hoek, in plaats van dat Aldi nummer XXX wordt geopend.

Anti Aldi:

De Aldisierung van Berlijn” schrijft een collegablogger. Aldisierung is overigens weer een hip woord voor de Aldiplaag, in Zwiterland al uitgeroepen tot woord van het jaar in 2005. Niet iedereen is blij met deze low cost supermarkt. Toch hebben ze al meer dan 2.400 winkels in Duitsland, en daar zullen de komende 5 jaar nog eens 1.100 bij komen. Friedrichshain is ook het haasje, “daar gaat het weinige groen wat we nog hebben!” hoor je ze al zeggen.

Anti H&M:

Ook vindt er H&Msierung plaats, het zelfde effect als met de Aldi.

Wen könnte es freuen, dass zu den gefühlten tausend Filialen eine weitere hinzukommt? Wer hat noch Lust auf einen Einkaufsbummel, wenn es in jedem zweiten Laden die gleichen Sachen gibt? Selbst H&M-Junkies ist ein Weg von einem Kilometer zur nächsten Filiale zuzumuten!

Vrij vertaald: Wie kan nog verheugen, als er bij de duizend filialen weer eentje bij komt? Wie heeft nog zin in een winkelwandeling, als er in elke straat 2 dezelfde winkels staan? Zelfs voor H&M junkies is de afstand van een kilometer naar het volgende filiaal nog op te brengen!

Uit de Zitty.

Anti Mc Donalds:

In 2007 vonden er hevige protesten plaatst tegen de opening van een nieuwe Mc Donalds vestiging in Kreuzberg. Wat betreft anti globalisering (amerikanisering) heeft X-berg wel wat weg van Noord Korea. “Weg mit mc Dreck!”, “Da passt McDoof nicht dazu”. Helaas voor de linkse rakkers brandt er nu toch een felle gele M in SO36… Niet van harte voor veel mensen.

Anti Subway:

Ook de Subway moest het alweer ontgelden toen zij een nieuw filiaal wilden openen in de Schlesische Strasse in Kreuzberg. Kreuzberg wil geen Subway. Nee, de X-bergers hebben veel liever een liefdevol vers broodje van de bakker of een authentieke döner.

De charme van Berlijn

Maar dát is nou net wat Berlijn zo mooi maakt. Wat hebben we eraan als alle westerse steden over 25 het zelfde zijn qua shop, eet en winkelcultuur. Het zou zonde zijn als alle steden hun identiteiten laten varen, en daarom ben ik het wel eens met de hippies uit Berlijn. Leve de kleine winkeltjes, restaurantjes en vlooienmarkten! Deze brengen een sfeer met zich mee die Berlijn zo bijzonder maakt. Ik hoop dat Berlijn nog lang zijn charme vast mag houden!

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This