De achtervolging van een Streetview wagen

Privacyfans uit Berlijn namen wraak op de Google Streetview-auto door er stiekem een gps-zender aan te hangen. Street View is een dienst van Google aanvullend op Google Maps. Met Streetview is het mogelijk om met een beeld van 360 graden de straten te bekijken. Alsof je écht ergens rond loopt. Het beeldmateriaal wat je te zien krijgt wordt door Google zelf verzorgd en verzameld met een auto.

Toen er weer eens een Streetview auto rond reed in Berlijn (februari 2010) werd het gespot door het F.A.T. Lab. De kunstenaars bevestigden stiekem een gps-zender aan de wagen en maakten een webkaart waarop de Google-bolide enkele dagen live te volgen was terwijl hij rondreed om foto’s te schieten voor Google Maps. De kaart is nog steeds te bekijken op hun website.

Het gevolg was dat meerdere Berlijners zich gek gingen gedragen voor het oog van de camera uit protest tegen de privacyschendingen door Google. Een actievoerder trok zijn broek naar beneden en anderen maakten allerlei obscene gebaren naar de Google-camera, melden Duitse media. Kennelijk is de Google-medewerker er inmiddels ook achter waar de gps-zender zat, want deze heeft hij binnen een paar dagen verwijderd.

De Duitsers zijn steeds meer anti-Google vanwege privacyzorgen. De Duitse consumentenminister en de bond van huiseigenaren maakten dinsdag ook bezwaar tegen Streetview. Ook der Spiegel besteedde onlangs een heel artikel aan het grote gevaar van Google in combinatie met de privacy.

5 Reacties

  1. Neenee, het gaat echt om een fake. Het idee was dat in het begin niet iedereen wist dat het om een nep-auto ging. Een dergelijke bericht wordt mega-snel opgepikt door media, en met name tech-media. Dat het in scene gezet was, wordt langzamer, en via andere wegen bekend.

    Reageer
    • Dat hebben ze er inderdaad niet bijgezet, was zeker niet spectaculair genoet ;). Bedankt voor het melden in ieder geval!

      Reageer
      • Dit is nu nét waar kunstenaars voor zijn: je op het verkeerde been zetten zodat je zelf gaat nadenken. In één actie belichten ze de invloed en gevaren van technologie én van de media. Door het zelf te ensceneren, zetten ze je twee maal op het verkeerde been. Knap!

        Een frisse, prikkelende actie die ik niet zo snel vanuit het muffe, boekenballende inteeltcircuit van Amsterdam zie komen.

        Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>