Wanneer je echt geïntegreerd bent in Duitsland? Als je niet meer snakt naar een kroket als snack maar naar een worst. Currywurst aan de Imbiss of een Bratwurst to go, ik ben er inmiddels aardig aan gewend geraakt.

Sinds een jaar of 14 zijn er overal in Berlijn “Mobiele worstverkopers” actief (ook wel: Bauchladengriller), ze zien eruit als 50% barbecue, 50% mens. Toen ik in 2006 voor het eerst met deze Duitse snacks in aanraking kwam moest ik er niets van hebben, inmiddels ben ik om. In deze periode heeft de prijs een behoorlijke inflatie door gemaakt (Bratwurst to go inmiddels € 1,30). Je ziet de mobiele grillers veelvuldig rondom de stations Alexanderplatz, Friedrichsstrasse en Warschauer strasse. Grillwalker, Grillrunner en vele andere aanbieders staan “gemoedelijk” naast elkaar op benauwde zomerdagen of gure winteravonden, maar schijn bedriegt: eigenlijk strijden ze om de klant op geliefde locaties zoals voor de ingang van het metrostation of winkelcentrum Alexa.

Al ontelbare keren heb ik me afgevraagd hoe het moet zijn om de hele dag met een mobiele grillplaat rond te sjouwen. De gehele inboedel zou ongeveer 17 kilo wegen, niet te zuinig. Verdienen doen de worstverkopers ongeveer € 1200 bruto per maand. Werken doen ze gelukkig altijd in duo’s: één verkoper en één voorraadaanvuller die de grill van verse worst blijft voorzien. Wisselen van job doen ze ongeveer om de twee uur. Onlangs maakte de NOS ook een reportage over dit verschijnsel, correspondent Wouter Meijer ging zelf met een Bauchladengriller op pad en vertelt over zijn ervaringen:

Wat vinden jullie van dit verschijnsel? Laten jullie je ook wel eens verleiden tot deze vette lekkernij voor € 1,30?