Toch best een lastige opgave. Één stad met zoveel gezichten, zoveel mensen, zoveel gebeurtenissen en zoveel ideeën in een slogan te omschrijven. Daarvoor heb je kennis van een stad nodig, en een goede manier van schrijven. Als je het goed doet kun je in één slogan meer emoties en gevoel overbrengen dan in een lange recametekst. Berlijns slogans zijn door de jaren heel veranderd, dat kan ook niet anders want Berlijn verandert continue. Daarbij hoort ook de reclameuiting in mee te groeien. Hier een korte vlucht door de slogans van Berlijn.

Nach Berlin! (1928)

Is de eerste slogan die is bedacht door het Ausstellungs-, Messe- und Fremdenverkehrsamt (kort: Ameframbt). Deze organisatie is in 1927 in het leven geroepen om Berlijn op de kaart te zetten. “Nach Berlin” is de eerste slogan die ze hebben bedacht en stamt uit 1928. Veel marketinguitingen uit de jaren 20 richtten zich sterk op de Olympische Spelen die toen hebben plaats gevonden.

Berlin, Berlin, wir fahren nach Berlin (eind jaren ’20)

was toen ook een vaak gehoorde slogan.

Ten tijde van het derde rijk werd ook definiteif afscheid genomen van de talen die in de twaalf jaar daarvoor werden gebruikt in Berlijn, aldus Ulrika Poock-Feller, expert Berliner Fremdenverkehrswerbung. Meer aandacht werd er besteed aan het “nu”.

Berlin erwartet sie wieder (jaren ’50)

Gerade jetzt (jaren ’50)

Treffpunkt der Welt (jaren ’50)

De DDR-PR machine wilde vooral de nadruk leggen op het zich thuis voelen in Berlijn.

Berlin tut gut (1985)

Was de slogan van de Wessies. Tijdens de scheiding van de stad werd er veel geadverteerd. Na de val van de muur werden de uitingen terughoudener. Pas later werden er weer op hoog tempo slogans geproduceerd.

Mir geht’s Berlin (2003)

Berlin, Berlin wir fahren nach Berlin (2007)

Be Berlin (2008)

Inmiddels houdt ook Berlin Tourismus Marketing GmbH zich druk bezig met het marketingen van Berlijn.