s-bahn berlijn
Zo wanneer de temperaturen hoog oplopen, lopen de gemoederen ook hoog op in Berlijn. Het zondebokje is weer eens het (in mijn ogen) altijd vertouwde geel/rode treintje wat zich normaliter “S-bahn” noemt. De “S” is al met regelmaat vervangen door “Spät”, “Sauna”, “Schwitz” en “Schrumpf”. De reden zijn de verkorte treinen, verkorte trajecten en verlaagde frequentie. Wachttijden zijn op sommige trajecten opgelopen tot twintig minuten en op twee lijnen rijden helemaal geen treinen meer.

Het gaat al langer wat minder met de reputatie van de Berlijnse S-Bahn. Begin januari vielen honderden treinen uit, omdat veiligheidssystemen niet opgewassen waren tegen de lage temperaturen. In mei ontspoorde een trein nadat een as was gebroken en tussendoor werd bekend dat de punctualiteit over 2008 uitkwam op 92,7 procent, een dieptepunt (waar hebben we het over?!). De laatste misstappen van de S-bahn stammen uit de vorige week toen het bedrijf dat de S-Bahn exploiteert bijna tweehonderd treinstellen op non-actief moest stellen. Na de ontsporing van een S-Bahn in mei beloofde het bedrijf de wielstellen van haar materieel voortaan een keer per week te controleren. Dinsdag bleek dat die controle bij een derde van de treinen niet had plaatsgevonden, het gevolg is voorspelbaar: bijna 200 treinstellen zijn uit de roulatie genomen.

Voor de mensen die binnenkort op vakantie gaan, geen zorgen: de meeste toeristen hebben nog niets gemerkt van de chaos omtrent de S-bahn. De lijnen S1, S2, S25, S3, S5 en S75 zullen nu met een lagere frequentie rijden. Op de drukke (toeristische) trajecten rijden sowieso genoeg lijnen en anders is er altijd nog zo’n ding op wielen wat zich een “Fahrrad” noemt.

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This