Al een tijdje hoor je het via alle mogelijke kanalen: Berlijn zou het nieuwe “Silicon Valley” zijn van Europa, ook wel liefkozend “Silicon Allee” genoemd. Startups, de hippe term voor jonge internetbedrijven, schieten als paddenstoelen uit de grond en ontwikkelaars uit het Europa reizen massaal af naar Berlijn om hier hun geluk te beproeven. Je hoort er zoveel over, maar wat is zo’n startup nou eigenlijk? Over het algemeen zijn startups jonge internetbedrijven maar met een zeer snelle groei. Wikipedia omschrijft het als volgt:

A startup company or startup is a company with a limited operating history. These companies, generally newly created, are in a phase of development and research for markets. The term became popular internationally during the dot-com bubble when a great number of dot-com companies were founded.

Ook Nederland is met verschillende startups goed vertegenwoordigd in Berlijn (lees de serie Nederlandse start-ups in Berlijn op Bright.nl: GidsyBlom & BlomThomas Azier en FigureRunning). Vele niet zonder succes, want menig internationaal bekende startup is afkomstig uit Berlijn. Wat Berlijn voor (buitenlandse) ondernemers zo aantrekkelijk maakt lees je in dit artikel.

Waarom Berlijn als startupbroedplaats?

De laatste jaren wordt Berlijn steeds hipper, in de jaren ’90 begon Berlijn al aan een opmars en trok in die tijd veel kunstenaars en muzikanten aan. Toen speelde de creatieve scene zich nog voornamelijk offline af, maar dat verspreidt zich momenteel ook steeds meer over online kanalen. In den beginne van Duitslands’ startupjaren bestonden de meeste succesvolle projecten uit copycats. Er werd goed gekeken naar de ontwikkeling op de Amerikaanse markt en succesvolle concepten werden eenvoudig in een Duits jasje gestoken. Zo zijn vooral StudiVZ (Facebookkloon uit Berlijn) en Xing (LinkedInkloon uit Hamburg) heel groot geworden. Maar inmiddels is  “the anti-copycat revolution” in volle gang, zo concludeerde ook 6Wunderkinder, een succesvolle startup uit Berlijn, op hun blog.

Toen ik in 2006 naar Berlijn vertrok begon de digitale Berlijntrend zo’n beetje. Elk daaropvolgend jaar leek de interesse voor Berlijn te groeien: vooral onder jonge ondernemers die het gunstige ondernemersklimaat aan den lijve wilden ondervinden. Want het ondernemersklimaat ís gunstig in Berlijn, mede dankzij:

Lage huurprijzen van kantoorpanden 

Op bovenstaande kaart is te zien dat veel Berlijnse startups zich hebben gevestigd in het oostelijke deel van de stad.. Nog steeds zijn de oostelijke stadsdelen populair onder kunstenaars, het is er namelijk zó goedkoop. Momenteel zijn vooral Kreuzberg en Neukölln aan een sterke opmars in populariteit bezig.

Vele “coworking” locaties

Hippe cafés met een snelle internetverbinding, goede stroomvoorzieningen en smakelijke latte macchiato’s zijn geliefd onder jonge ondernemers en bieden de mogelijkheid te netwerken. Populaire coworking locaties in Berlijn zijn Betahaus en st Oberholz waar je moet oppassen dat je niet de verkeerde MacBook mee naar huis neemt. Op donderdagochtend wordt er in het Betahaus wekelijks een netwerkontbijt georganiseerd, een leuke mogelijkheid om nieuwe mensen te leren kennen.

Het aanbod van gekwalificeerde en gemotiveerde mensen 

Mensen met ambitie in de startupwereld vertrekken allemaal naar Berlijn (of in mindere mate Hamburg). Het is dus eenvoudig om hier gelijkgestemden te vinden. Je vindt ze in bovengenoemde coworking spaces.

Het altijd onwikkelende en inspirerende Berlijn

Kom een paar maanden niet in Berlijn en je staat verstelt van wat er allemaal gebeurt. Restaurants verdwijnen en komen, gebouwen worden afgebroken, opgeknapt en nieuw gebouwd, wijken veranderen qua samenstelling. Er gebeurt veel om je heen en dat prikkelt de zintuigen. Persoonlijk heb ik in Berlijn meer inspiratie dan tijd om mijn ideeën daadwerkelijk uit te voeren.

Het “grote geld”

Ook niet geheel onbelangrijk: de grote investeerders komen regelmatig een kijkje nemen in Berlijn. Vertegenwoordigers van investeerders als Atomico Ventures, Accel Partners, Sunstone Capital en angel investors zoals Ashton Kutcher zouden de stad steeds vaker een bezoekje brengen. Resultaat: het totaalbedrag dat naar schatting in webstartups uit Berlijn wordt gestoken, is in twee jaar opgelopen van €48 miljoen naar meer dan €150 miljoen.

Er is al veel over geschreven en gezegd maar het lijkt erop dat Berlijn zich inmiddels heeft gevestigd als echte startupstad, de hype lijkt voorlopig nog niet over te waaien aldus de volgende gerenommeerde media:

Het volgende artikel in de serie “Startup Berlijn” verschijnt binnenkort: een lijst hippe startups uit Berlijn (2/2).

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This