In de lente van 1991 viel het doek voor de Trabant, een auto die in de tijd van de DDR niet weg te denken was uit het Oost-Duitse straatbeeld. De val van de muur in 1989 leidde niet veel later tot het einde van het paradepaardje van Automobilwerk Zwickau.

De eerste Trabant (bijnaam ‘Trabi’) kwam in 1957 op de markt. Het voertuig met tweetaktmotor, voorwielaandrijving en kunststof carrosserie was direct populair onder de Oost-Duitse bevolking. Door de grote belangstelling en de lage productie kon er niet direct aan de vraag voldaan worden. Zodoende onstond er een lange wachtlijst waarbij soms enkele lustra passeerden.

In het begin (60’s) werd de Trabant beschouwd als een modern stukje techniek. Ook in het Westen was interesse voor het eerste model: de zogenaamde Trabant P50. Doordat het bedrijf achter de Trabant weinig innovatief was en de metaalvoorraden gering waren, raakte de Trabant al snel achter op de auto’s in het Westen die grote technologische ontwikkelingen doormaakten. De Trabant was ook een zeer vervuilende auto. Hij stootte gemiddeld meer dan vijf keer zoveel koolstofmonoxide uit dan een gemiddelde Europese auto tegenwoordig.

Na de hereniging van Duitsland kon de Trabant fabriek de concurrentie van de Westerse automerken (Volkswagen, BMW) niet meer de baas. Waar het autootje eerst niet aangesleept kon worden, werd de geliefde Trabant massaal ingeruild. Iedereen wilde een grote auto met een krachtige motor rijden. Dit neemt niet weg dat de Trabant een zeer populaire bak was en gouden tijden heeft gekend. Na 33 productiejaren zijn er 3.096.099 exemplaren over de spreekwoordelijke toonbank gevlogen.

De productie van de Trabant ging ten onder, maar de populariteit is tot op de dag van vandaag nog ongekend. De Trabant is cult, en is het boegbeeld van de zogenaamde ‘Ostalgie’.

Zo is er op dit moment een expositie van Fotograaf Martin Roemers te bewonderen. Hij legde ter plaatse de productie van de laatste Trabant vast. In een reeks prachtige zwart-wit foto’s heeft deze fotograaf de collectieve afdanking van de Trabant vereeuwigd. Als Roemers in 1992 in Zwickau komt, een jaar nadat de laatste Trabant de fabriek uit rijdt, staan ze als schroot op het autokerkhof. De fabriekarbeiders staan er verslagen bij.

Deze beelden zijn te bekijken tijdens de expositie ‘Ode aan de Trabant’ van 7 maart – 7 juni 2009 te bekijken in de Kunsthal (Museumpark, Westzeedijk 341) te Rotterdam.

Voor wie de Trabant liever van dichtbij mee wil maken biedt ERHA tours in Berlijn (en Dresden) uitkomst met de zogenaamde: Trabi Safari! Echte avonturiers huren hier een heuse Trabant om de stad in stijl te verkennen.

Lees meer over vervoersmogelijkheden in Berlijn