rostkreuz
Sinds een paar dagen rijdt de S-bahn lijn S9 niet meer zijn normale route, maar wordt omgeleid via de “Ringbahn”. De directe verbinding met de S9 vanuit de stad naar vliegveld Schönefeld is daarmee verbroken, tot 1014. De oorzaak? Het inmiddels al 10 jaar durende bouwproject van het metrostation Ostkreuz. Het oude perron “Bahnstieg A” is het volgende onderdeel in het eeuwig voortdurende project. Het complete perron zal worden afgebroken.

Bahnhof Ostkreuz

Ostkreuz is een geval apart. Het is namelijk het station waar de meeste treinen stoppen per dag, rond de 1400 op een gemiddelde dag. Dat zijn er meer dan die dagelijks stoppen op het Lehrter Bahnhof, tegenwoordig het Berliner Hauptbahnhof. Het meest drukke perron is zeker die van de Ringbahn. Daarnaast beschikte station Ostkreuz nog over 3 andere perrons waarvan er nu nog eentje over is: Bahnstieg A. Dit perron heeft nog maar 1 ingang en de bezoekers zijn schaars. Treinen komen en gaan langzaam over de oude roestige brug, op dit moment begint het al wat weg te hebben van een spookstation. Erg tegenstrijdig allemaal, zeker omdat Ostkreuz normaal garant staat voor drukte, hectiek en mensenmassa’s.

Ostkreuz Bahnstieg A

Na afloop van het bouwproject van Ostkreuz zullen er op dit station, naast S-bahn treinen, ook regionale treinen (Regionalbahnhof) stoppen. Hoe mooi die plannen ook zijn voor Ostkreuz, in de volksmond is het station al gedegradeerd naar “Rostkreuz”.

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This