Jeetje, wat heb ik veel leuke reacties gekregen op Berlijn in Hipstagrams #1! Dankjulliewel! Omdat ik het zelf ook ontzettend leuk vind om even rustig terug te kijken op foto’s die ik onlangs in Berlijn gemaakt komt hierbij met liefde deel twee van de serie Berlijn in Hipstagrams. Ik vind dit wel een mooi moment om terug te kijken op de zomer en alvast met de herfstvoorpret te beginnen. Geniet mee!

Net als veel Berlijners en andere grootstadbewoners maak ik me er schuldig aan. Mijn eigen wijk weinig verlaten. Westelijk ten Alexanderplatz ben ik vrijwel niet te vinden. Maar vorige maand had ik een cursus bij Ernst Reuter Platz en omdat het lekker weer is besloot ik op de fiets te gaan. Het was een heerlijke rit en stiekem was het een heerlijk gevoel om rond 8:30 onder de Brandenburger Tor door te fietsen. Geen toerist te zien!

Tijdens mijn fietstocht kwam ik ook langs onze Victoria, de godin van de overwinning. Door Tiergarten is het goed fietsen.

Sinds ik mijn nieuwe fiets heb trek ik er steeds vaker en verder op uit met de fiets. Wanneer ik naar Oberschöneweide fiets kom ik dit bord vaak tegen. Bijna de hele Haupstraße fiets je over de stoep. Best grappig, volgens mij heb ik dit verkeersbord in Nederland nog nooit gezien.

Ja, dit artikel staat in het teken van “afscheid nemen van de zomer”. In de laatste week voor het sluiten van de openluchtbioscopen ben ik nog naar Freiluftkino Friedrichshain geweest om daar de film Barbara te bekijken. Deze film gaat over een arts in Oost-Berlijn, ze wil vluchten naar het westen maar de Stasi maakt het haar erg moeilijk. Mooie film!

Berlijn staat redelijk bekend om de vele verlaten fabrieks- en kantoorpanden die er te vinden zijn. De meeste bevinden zich redelijk buiten het centrum van de stad maar dit pand, met wapperende lamellen aan het plafond, spotte ik tegenover Ostbahnhof (vlakbij Yaam). Ik vond het zo’n aparte locatie.

I <3 Boys Noize. Tevens was dit de laatste Open Air van dit jaar voor mij. Tot volgend jaar Lichtpark!

Zondag = lekker brunchen in de stad! Één van mijn favorieten blijft nog altijd Tempo-Box in de Simon-Dachstraße. Het aanbod is zó uitgebreid met broodjes, yoghurt, fruit, salades, warme gerechten, kazen en mijn favoriet: wafels! Echt een aanrader! En ze hebben een groot terras waar ’s morgens de zon staat. Ook niet geheel onbelangrijk.

Mooi weer! Dus op naar het Badeschiff.

Voordat je bij het Badeschiff aankomt zie je wat bijzondere leegstaande panden en leuke urban kunstprojecten. Deze zwevende lampen vind ik altijd erg grappig!

Arrivé! Soms is het bizar druk, soms kun je er rustig in je strandstoel genieten van de rust. Een patroon heb ik er niet echt in kunnen vinden maar het Badeschiff is altijd bijzonder om te bezoeken. Een drijvend zwembad in de Spree. Binnenkort wordt het weer omgebouwd tot sauna.

Het vegatarische restaurant Rootz in de Skalitzer Straße heeft héééérlijke bagels, sandwiches en burgers. Met vegatarische burgers, verse kaasjes of lekkere gegrilde groenten. Het best met de zelfgemaakte frietjes en een Bionade. Smullen maar!

Van zulke berichtjes kan ik zo blij worden! Jij ook? Dan moet je even een kijkje nemen op NotesofBerlin.

Sushi addict? That’s me! Sinds ik weer in Berlijn woon eet ik denk ik gemiddelde elke week sushi. Ik krijg er maar geen genoeg van en het is zo goedkoop! In Kreuzberg is Mikoto mijn favoriet voor een sushilunch. Je vindt dit restaurant tegenover U-bhf Schlesisches Tor en voor ongeveer €7,- heb je een lunch met sushi, misosoep en groene thee. Aanrader!

Vlakbij station Friedrichstraße vind je de Ständige Vertretung, gezellige tent met typisch Duits eten en Kölsch bier. Nergens in Berlijn krijg je zulke kleine biertjes hehe.

That’s me, ik fotografeer graag mijn eten en drinken.

Een tijdje geleden was ik in Heringsdorf. Een klein plaatsje op het eiland Usedom, aan de Ostsee. Ik was behoorlijk onder de indruk van het prachtige strand hier. Ik weet niet of ik ergens in noord Europa wel eens zulk mooi wit en fijn zand heb gezien.

De Hackesche Höfe. Gewoon mooi!

Deze zomer kwam mijn oma op bezoek. Het was ontzettend leuk om haar eens te laten zien waarom ik Berlijn zo leuk vind. En natuurlijk waren we niet vies van een beetje sightseeing!

In het Treptower Park bevindt zich een énorm monument voor de overleden Russische soldaten. Het Sovjetgedenkteken van het Treptower Park werd aangelegd tussen 1946 en 1949, en wordt gedomineerd door het beeld van de Soldaat-bevrijder. Het werd gebouwd ter herinnering van 20.000 Sovjet-soldaten die gesneuveld zijn bij de slag om Berlijn van april en mei 1945. Het is de grootste Russische gedenkplaats buiten Rusland en erg indrukwekkend om te zien.

Op ongeveer 15 kilometer afstand van het Olympisch stadion bevindt zich het Olympische dorp. Het werd gebruikt om de atleten in 1936 te huisvesten en later voor zowel het Duitse leger, en daarop voor het Russische leger. Alle bezoekers hebben er hun sporen achtergelaten en de resten zijn te bezichtigen. Mooie locatie voor geschiedenisliefhebbers, fotografen en wandelaars.

Eigenlijk wilden we het Olympische dorp een dag eerder bezoeken. Maar omdat het weer zó slecht was besloten we het een dagje uit te stellen. Dat bracht ons bij het nabij gelegen outlet center van Berlijn. Tientallen outlets van bekende merken (Levi’s, Carhartt, Adidas, Liebeskind, the Body Shop etc. etc.) verkopen hier redelijk nieuwe collecties voor nette prijzen. Ligt wel wat buiten Berlijn maar een must voor de koopjesjager.

Lekker lunchen! Mijn favoriete locatie voor een lunch is tegenwoordig GESCHMACKSSACHE in de Taborstraße in Kreuzberg. Elke dag een verse zelfgemaakte soep met zelfgemaakt brood (hier had ik een pindasoep). Vaak zijn er ook lekkere taartjes, cupcakes, koekjes, sandwiches en andere lekkernijen te verkrijgen. Het is nog niet lang geopend en heeft nog wat bekendheid nodig. Spread the word!

Onlangs was ik bij het archief van Axel Springer op bezoek en het was ontzettend interessant! De archiefbeheerder werkt al 35 bij Axel Springer en al 12 jaar in het archief. Het was bijzonder om het persoonlijke verhaal van Axel Springer te horen en hoe hij altijd naar Berlijn heeft gewild. Ondanks dat de Berlijnse Muur de stad scheidde was zijn ideaal een kantoor aan de Kochstraße, het mediacentrum van Berlijn. En dat is hem ook gelukt! Helaas heeft hij, ondanks zijn geloof in de val van de muur, die Wende nooit mee kunnen maken.

Ook op het gebied van natuur heeft Berlijn een hoop te bieden. In het Grünewald (tussen Berlijn en Potsdam) bevindt zich het Pfaueninsel. Dit eiland is voornamelijk bekend om zijn kasteel en vele pauwen. Ik dacht “nou, als we één pauw zien dan is het al heel wat” maar het hele eiland zat er vol mee. Ontzettend leuk! Een pond brengt je naar het eiland, fietsen en roken is er verboden.

Een tentoonstelling met een enorm panoramakunstwerk van de Berlijnse Muur opende onlangs haar deuren. Het kunstwerk is 15 X 60 meter groot en is door de begeleiding van licht- en geluidseffecten erg indrukwekkend. Het doel was om met het kunstwerk het gewone leven langs de muur te portretteren. En dat is gelukt! Je kunt de tentoonstelling bezoeken, het bevindt zich naast Checkpoint Charlie.

Alweer in de Hackesche Höfe! Nu in de bioscoop. Ik vind dit een hele fijne bioscoop omdat veel films in originele versie met ondertiteling worden vertoond. Daarnaast is de locatie super en goed bereikbaar.

Haha, chips met Currywurstsmaak. Ik heb vriendelijk bedankt!

En elke keer denk ik weer: “zou het de laatste keer zijn?”.

De laatste tijd wat minder blogjes online want er moet soms ook vakantie gevierd worden. Sicilië was werkelijk prachtig! Maar thuis komen in Berlijn is ook erg fijn. Vind het wel grappig om nu “thuis” in Berlijn te komen.

Leuk deze update van Instagram. Je kunt nu zien waar je foto’s hebt gemaakt. Het is wel duidelijk waar ik voornamelijk uithang ;-).

Genietmoment bij de Frankfurter Tor. De ondergaande zon schijnt hier altijd zo mooi op de communistische bouwstijl.

Ik hou van schrijven. Niet alleen achter de computer.

Herbst ist da! Wat een prachtige kleuren in Oberschöneweide!

Meer vind je op mijn Instagram-, Pinterest-, Twitter– of Facebookaccount. Mijn username is overal “BerlijnBlog”.

Bedankt voor het lezen! En stay tuned voor nummer 3 met waarschijnlijk nog meer hefstplaatjes :-).

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!