U-Bahn

De U-Bahn staat voor Untergrundbahn, de ondergrondse metro van Berlijn. Echte Berlijners willen de metro ook wel eens aanduiden met simpelweg “U” (wat je uitspreekt als “oe”). De U-Bahn is door lezers van BerlijnBlog uitgeroepen als favoriet vervoersmiddel in Berlijn met 51% van de stemmen en ik kan me daar helemaal in vinden. De U-Bahn vervoert je snel en efficient door de hele stad.

De Berlijnse U-Bahn werd in 1902 geopend en wordt sinds 1929 gerund door de BVG, de Berliner Verkehrsbetriebe. Voor die tijd werkten meerdere bedrijven samen aan het Berlijnse metronetwerk. Samen met de tram en de S-bahn is de U-bahn het belangrijkste middel van openbaar vervoer in Berlijn. In 2013 vervoerde de BVG ongeveer 890,3 miljoen reizigers, een goede helft daarvan gebruikte de U-bahn (457,5 miljoen). Dat komt neer op ongeveer 1,3 miljoen reizigers op een normale werkdag. Da’s niet niks!

Het U-Bahnnetwerk bestaat vandaag de dag uit 173 stations. De meest recent geopende stations zijn Hauptbahnhof, Bundestag en Brandenburger Tor aan de lijn U55 die eind 2009 aan het metronetwerk van Berlijn zijn toegevoegd. Het hele net bestaat uit 146,2 kilometer spoor en 10 verschillende metrolijnen (’s nachts zijn dit er 8, de U55 en de U4 rijden dan namelijk niet).

Lees meer over:

Praktisch

Frequentie

Tijdens de spits (doordeweekse dagen in de ochtend en namiddag) rijdt de U-bahn elke 4 of 5 minuten. Buiten de spits rijdt de metro elke 5 of 10 minuten, afhankelijk van het lijnnummer. Sinds 2003 heeft het U-bahn net ook een nachtdienstregeling

Op de nachten van vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag rijdt de U-bahn elke 15 minuten (afgezien van de U4 en de U55). In de overige nachten worden de U-bahnen vervangen door bussen die elke 30 minuten rijden.

Kaartjes

De vervoerbewijzen die je op elk station kunt kopen zijn op alle netten geldig. Dat wil zeggen, het netwerk van de S-Bahn, de U-Bahn, de bus, de tram en de regionale treinen (Regionalbahn).

Je kunt kaartjes kopen voor een enkele rit, dagkaarten, meerdere dagkaarten en maandkaarten. Voor al deze kaarten geldt hetzelfde, je kunt ze overal gebruiken. Je kunt voor meer informatie over prijzen kijken op mijn algemene pagina over het openbaar vervoer in Berlijn.

Metrolijnen

Het Berlijnse metronetwerk bestaat uit 146 kilometer spoor en 173 stations. De langste metrolijn van Berlijn is de U7 met 32 kilometer lengte, tevens is de Berlijnse U7 het langste stuk spoor onder de grond in heel Duitsland. Het korste zijn de U55 met 1,8 kilometer lengte en de U4 met 3 kilometer lengte.

  • U1
    Uhlandstraße ↔ Warschauer Straße
  • U2
    Pankow ↔ Ruhleben
  • U3
    Nollendorfplatz ↔ Krumme Lanke
  • U4
    Nollendorfplatz ↔ Innsbrucker Platz
  • U5
    Hauptbahnhof ↔ Hönow
  • U6
    Alt-Tegel ↔ Alt-Mariendorf
  • U7
    Rathaus Spandau ↔ Rudow
  • U8
    Wittenau ↔ Hermannstraße
  • U9
    Rathaus Steglitz ↔ Osloer Straße

Kaart van enkel de Berlijnse U-Bahn.

Actuele routeplanner

Voor de meest actuele informatie en vertrektijden kun je het beste kijken bij de routeplanner van het BVG, de BVG is het vervoersbedrijf van Berlijn (routeplanner in het Engels). Hier kun je ook exact de route plannen van punt A naar punt B.

bvg routeplannerRouteplanner van de BVG.

Benoemingswaardige stations

Het metronetwerk is soms net één groot kunstwerk en Berlijn heeft ontzettend veel mooie metrostations als verborgen schatten onder de bodem. Omdat bijna elk metrostation zijn eigen uitstraling hoef je je in de metro niet te vervelen. Persoonlijk ben ik dol op de U-Bahn in Berlijn en is metrorijden even een stukje ontspanning en genieten tegelijk voor mij. Mijn doel is om ooit alle Berlijnse metrostations te fotograferen. Mijn verzameling kun je vinden in mijn Flickralbum U-Bahnhöfe in Berlin.

Hieronder een lijstje van mooie stations, bijzondere trajecten en historisch belangrijke stations.

U-Bahnhof Alexanderplatz

Het station Alexanderplatz is één van de grotere stations van Berlijn, en tevens één van de oudste. Alleen al dat hier 3 metrolijnen (U2, U5, U8) komen is al wat bijzonders, alleen Nollendorfplatz overtreft dat aantal nog met 4 metrolijnen (U1, U2, U3, U4). Het eerste deel van het station werd in 1913 gebouwd voor de huidige U2 lijn. Tijdens de jaren 20 werd Alexanderplatz van boven en van onder geheel omgebouwd. Toen werden ook de perrons voor de lijnen D (nu de U8) en E (nu de U5) gebouwd. De verbouwing werd geleid door de U-Bahn architect Alfred Grenander. Tijdens de bouw werd de eerste ondergrondse winkelpassage geopend in Berlijn, deze is nog altijd te zien bij het overstappen van de  U2 naar de U8. Jammer genoeg is Alexanderplatz vandaag de dag wel een vervelend station om over te stappen, de afstanden zijn erg lang (zeker van S-Bahn naar U-Bahn).

U-Bahnhof Bundestag

Bundestag is een spiksplinternieuw metrostation aan de metrolijn U55 wat sinds eind 2009 in gebruik is. Het station ligt bij het Regierungsviertel in de wijk Mitte, het tevens nieuwe station Brandenburger Tor op 680 meter afstand en 610 meter naar het tevens nieuwe metrostation Hauptbahnhof. De hal omvat ongeveer 3000 m2 en is 8 meter hoog. Voordat het metrostation werd geopend werd het veel gebruikt voor tentoonstellingen. Zo heeft er een tentoonstelling over de oerknal plaats gevonden en hebben er concerten plaats gevonden.

U-Bahnhof Eberswalder Strasse

Eberswalder Straße ligt in het altijd gezellige stadsdeel Prenzlauer Berg, ten noordoosten van Alexanderplatz. Het op een viaduct gelegen metrostation is onderdeel van lijn U2 en werd geopend op 27 juli 1913 onder de naam Danziger Straße. Het station bevindt zich aan de kruising van de Schönhauser Allee, de Eberswalder Straße, de Danziger Straße, de Kastanienallee en de Pappelallee. Deze zessprong vormt tevens het knooppunt van een drietal tramlijnen. Rond dit station zijn altijd veel jongeren te vinden en is een creatief hart, er zijn in deze buurt veel leuke winkeltjes en restaurantjes te vinden. De Kastanienallee staat bekend om zijn gezelligheid.

U-Bahnhof Heidelberger Platz en de U3

Het U-Bahnhof Heidelberger Platz is ontstaan als station tussen Wilmersdorf en Dahlem, wat toen nog zelfstandige dorpen waren. De stad Wilmersdorf was verantwoordelijk voor de bouw van het station en wilden door middel van de stations hun welvaart laten blijken aan het volk. Ze besloten daarom dat elk station in Wilmersdorf een eigen identiteit zou krijgen, met eigen vormen, eigen meubels, eigen uitstraling en dat ze gebouwd werden met steen in plaats van met staal.

Het metrostation Heidelberger Platz ligt diep in de grond omdat de tunnel onder de kruizing met de ringbahn door moest. Toch slaagde Wilhelm Leitgebel erin om een prachtig station te bouwen met de uitstraling van een kathedraal. Het dak heeft speciale decoratie en alle bekleding bestaat uit steen en tegels. Het station werd op 12 oktober 1913 geopend.

Meer richting Dahlem (en eindstation Krumme Lanke) worden de metro stations steeds landelijker. De ingang van station Dahlem-Dorf lijkt bijvoorbeeld precies op een boerderij.

U-Bahnhof Schlesisches Tor en de U1

Schlesisches Tor is een station wat bijna aan het einde van de U1 ligt, via de Oberbaumbrücke rijdt de metro naar eindstation Warschauer Strasse. Het hoge station wat 6,40 meter boven de grond ligt is erg typerend voor de stations aan de U1. De U1 rijdt hoofdzakelijk door Kreuzberg en vanuit de U-Bahn kun je veel zien, de totale rit duur ongeveer 15 minuten en ik kan je aanraden om dat stukje toch eens mee te pikken. De U1 is tevens vaak gevuld met muzikanten die een centje proberen te verdienen, die zie je vaker in de metro in Oost-Berlijn en rond de Warschauer Strasse.

Schlesisches Tor is één van de oudste stations van de stad en maakte deel uit van het eerste metrotraject in Berlijn. Het station werd in neorenaissancestijl ontworpen door Hans Grisebach en August Dinklage en kon in 1902 in gebruik genomen worden. Op de begaande grond bevonden zich een restaurant en een café (nu ook club Kato). Het station straalt een hele mooie sfeer uit en de bouwstijl is geweldig!

U-Bahnhof Wittenbergplatz

Ooit in 1902 gebouwd door Paul Wittig maar door dezelfde Alfred Grenander in 1912 compleet verbouwd.Tijdens deze verbouwing is het authentieke huisje, wat de ingang van het station Wittenbergplatz is, gebouwd. Het huisje paste helemaal in de chique buurt van de Ku’damm en het KaDeWe. Nog altijd is het oude huisje te bewonderen als je de U1, U2 of U3 neemt richting Wittenbergplatz.

Geschiedenis

Berlijn was de eerste stad in Duitsland die aan het einde van de 19e eeuw een metronet bouwde. In Europa gingen andere steden als Londen, Boedapest, Glasgow en Parijs Berlijn al voor. De ontwikkeling van de Berlijnse metro wordt over het algemeen in drie bouwfases ingedeeld:

  • Fase 1. Periode tot 1913: aanleg en uitbreiding de kleinprofiellijnen (2,30 m)
  • Fase 2. Periode tot 1930: bouw van de gemeentelijke grootprofiellijnen (2,65 m)
  • Fase 3. Periode vanaf de Tweede Wereldoorlog: uitbreiding van het bestaande net en bouw van nieuwe lijnen in West-Berlijn.

Fase 1

Aan het einde van de 19e eeuw begonnen de “verkeersproblemen” in Berlijn en werd er had gezocht naar een oplossing. Nadat er vele voorstellen gedaan en afgewezen werden werd dan eindelijk in 1902 de eerste metrolijn in Berlijn geopend. Het stuk metro Warschauer Strasse – Potsdamer Platz – Zoologischer Garten, de lijn was hoofdzakelijk boven de grond gebouwd (Hochbahn). Snel daarop volgden nieuwe plannen om het netwerk uit te breiden. De toen nog zelfstandige steden Wilmersdorf, Schöneberg en Charlottenburg begonnen met het plannen van metrolijnen van hun stad naar Berlijn.

Fase 2

Na de eerste wereldoorlog was het de bedoeling dat aansluiting met andere zelfstandige gemeenten naar Berlijn beter moest worden. In 1920 werd de Nord-Süd-Bahn ontworpen, de lijn die Wedding en Tempelhof moest verbinden.

Ook de AEG wilde een eigen U-Bahn, de GN-Bahn. Deze lijn liep van Gesundbrunnen over Alexanderplatz naar de Leinestrasse in Neukölln. De bouw van deze lijn verliep mede door de wereldwijde economische crisis erg moeizaam. In 1930 kwam er nog een stuk U-Bahn tussen Alexanderplatz en Friedrichsfelde bij. Al deze lijnen werden in tegenstelling tot de lijnen die al bestonden met een groter wagenprofiel gebouwd.

Fase 3

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden grote delen van het metronetwerk beschadigd of vernietigd. Daarnaast was er een waterprobleem als gevolg van een opblazen plafond in de noord-zuid-tunnel van de Berlijnse S-Bahn. De U-Bahn stond op station Friedrichstrasse met het Landwehrkanal in verbinding met de U-Bahn, wat ervoor zorgde dat de U-Bahn onder water kwam te staan. Desalniettemin heeft de U-Bahn zich na de oorlog snel hersteld zodat de metro zo snel mogelijk zijn normale dienstregeling weer kon oppakken.

Invloed van de Berlijnse Muur

De volgende crisis voor de Berlijnse U-Bahn kwam tijdens de bouw van de Berlijnse muur in 1961. De huidige U2 werd daardoor in een westelijk en een oostelijk deel opgedeeld. De noord-zuid lijn reed zonder te stoppen langs de “spookstations” (Geisterbahnhöfe) naar het oostelijke deel van de stad. Uitzondering was het station Friedrichstrasse, dit was een grensovergang naar Oost-Berlijn en tevens overstappunt. Op voormalig spookstations Nordbahnhof vind je een interssante tentoonstelling over het de bizarre spookstations van Berlijn.

De S-Bahn werd in deze tijd hevig geboycot door West-Berlijners, de S-Bahn maakte namelijk deel uit van de niet zo geliefde Reichsban (Oost-Duits). Mede hierdoor kreeg de U-Bahn steeds meer invloed in het westen van de stad.

Tijdens de koude oorlog werd het U-Bahn netwerk in West-Berlijn sterk uitgebreid. Zo werd de lijn U9 gebouwd, die als Noord-zuid verbinding dienst deeld. De U7 zorgde voor een snelle verbinding tussen Rudow en Spandau. Ook de U6 en de U8 (vroegere GN-Bahn) werden rond deze tijd gebouwd. In Oost-Berlijn ging het een stuk minder snel, hier werd alleen de bestaande lijn U5 met een grootprofiel verlengd. In 1973 werd het station Tierpark geopend.

Na de val van de Berlijnse muur

Na de val van de Berlijnse muur werd het gedeelde metronetwerk weer aan elkaar geplakt, de spookstations werden weer geopend en klaar gemaakt voor gebruik. Enige lijnen werden verlengd met als voornamelijk doel betere aansluitingen te creeëren op de S-bahn. Tevens werde oude koeien weer uit de sloot gehaald, plannen uit 1930 om de U5 te verlengen werden weer herzien. De Kanzler-U-Bahn, zoals de lijn wel eens wordt genoemd wordt verbouwd om alsnog de verleninging te bewerkstelligen. De nieuwe lijn zal U55 gaan heten en Alexanderplatz verbinden met Hauptbahnhof via de nieuwe stations Brandenburger Tor en Bundestag.

Andere info

Virtueel ritje met een nieuwe U-Bahn

43 Reacties

  1. Robin Michael

    Wie kan er mij wat vertellen over de virtuele toer door de Berlijnse metro? Ik moet met mijn groepje een werkstuk maken over de Berlijnse metro. Mijn aandeel is de Berlijnse metro in de 21 eeuw. Onderhand heb ik veel gevonden, maar zou het leuk vinden om iets meer te lezen over de virtuele toer. Dit is zo 21ste eeuw. Bedankt voor de moeite.

    Antwoord
  2. Nicole

    Hoi Marjolein, afgelopen week waren we 3 dagen in Berlijn en dankzij jouw blog (en vooral “Dit mag je overslaan”!) hebben we die 3 dagen heel efficient kunnen invullen. Bijzonder dank vooral voor de tip over metrostation Heidelberger Platz, daar hebben we na de avondspits wel een half uur ademloos rondgehangen, wat een pracht! Verder hebben we enorm genoten van de opera (helaas is de Staatsoper aan Unter den Linden nog steeds dicht, maar de voorstellingen gaan wel door), voor liefhebbers van klassieke muziek zeker een aanrader.

    Antwoord
    • Marjolein

      Wat leuk om te lezen Nicole, bedankt voor je bericht! Dat station is echt prachtig he? Ik weet nog hoe indrukwekkend ik station Heidelberger Platz vond toen ik er voor de eerste keer kwam, zo mooi!

      Antwoord
  3. Bart

    Hoi, ik vraag me af waarom alle ramen van de metro zijn beplakt met Brandenburger Tor silhouetten. Is daar een reden voor?
    Leuke Site trouwens!
    Mvg,
    Bart

    Antwoord
    • Marjolein

      Volgens mij is dat puur ter decoratie. Vind het er zelf wel erg leuk uitzien!

      Antwoord
      • Axel

        Hey Marlolijn, de Folien Zijn geplakt Om scratching te vorkommen. Niet mooi, maar het werkt. We Hadden in de nul’er jaren heel veel last van deze soort van vandalisme in berlin.

        Antwoord
  4. Frans Schrijver

    Hallo Marjolein,

    Je hebt heel veel foto’s op U-Bahn perrons gemaakt. Is dit geoorloofd?

    Antwoord
    • Marjolein

      Officieel moet je van de BVG toestemming krijgen om (professioneel) te fotograferen, maar mij is mij nog nooit om toestemming gevraagd. Zolang de veiligheid niet in het geding komt, is het geen probleem. De details kun je hier lezen.

      Antwoord
  5. Elly

    Hallo,
    We gaan begin juni een citytrip doen in Berlijn. We landen in de luchthaven Schonenfeld en moeten naar het Alfa hotel in de ufnaustrasse 1. Ik zou dit graag met het openbaar vervoer doen ,maar weet echt niet hoe ik er kan geraken. Kan je me aub wat advies geven?
    Ligt het hotel gemakkelijk om de stad te gaan zien,want het lijkt me ver uit het centrum.Ben vrij onzeker of dit wel allemaal gaat lukken…Stuur je me een antwoord via mijn mailadres aub
    Mvg Elly

    Antwoord
    • Marjolein

      Hoi Elly, ik heb je een mailtje gestuurd. Veel plezier in Berlijn!

      Antwoord
  6. Rene

    Hallo Marjolijn,

    Ik ga 30 en 31 december naar Berlijn, vraag me af of , naast de grote bijeenkomsten in de clubs en bij de Brandenburger tor, ook gewoon kleinete kroegen geopend zijn op oudejaars avond.
    Rijden de metro’s in de nacht van 31 december op 1 januari?

    Antwoord
    • Marjolein

      Jazeker! Bars zouden wel gek zijn als ze gesloten zouden blijven ;-). Het OV rijdt ook gewoon hoewel dat rond 12 uur wel iets minder is (net als in Nederland). Veel plezier in Berlijn!

      Antwoord
  7. Tamara

    Hallo Marjolein,

    Wij zijn van de week ook naar Berlijn geweest, geweldige stad !!
    Veel met U-bahn en bus heen en weer geweest, ideaal.
    Wat wij ons alleen afvroegen, wanneer moet je voor a-b of a-b-c kiezen , heeft dit met de afstanden van je reis te maken ??

    Hoor graag van je, groetjes Tamara

    Antwoord
    • Tamara

      Ben er al achter….haha, leuk blog van jou !!!

      Antwoord
      • Marjolein

        Hihi, dank je wel Tamara! Berlijn is in verschillende zones opgedeeld en je hebt een kaartje nodig voor de zones waarin je reist. Op mijn pagina over het OV in Berlijn kun je een kaart met zones en nog veel meer handige informatie vinden. Veel plezier!

        Antwoord
  8. Marina

    Hallo

    Wij landen woensdag op vliegveld Tegel.
    Als ik het goed begrijp kunnen wij met de U bahn naar ons hotel in de Zimmerstrase met een kaartje zone a en b?
    Of kunnen we beter de S bahn nemen? Wat is sneller?
    Is het safe om te reizen met bagage?
    Alvast bedankt

    Antwoord
    • Joyce

      hallo Marjolein

      Wat betekent M85? Is dit is busnr? En er staat in de route bijv nog 300 M lopen, hoe weet ik nu welke kant ik op moet lopen?
      Groet joyce

      Antwoord
      • Marjolein

        Jazeker, dat is een bus. Gewoon de bordjes volgen naar de bushalte, meestal staat dat wel goed aangegeven :-). Groetjes, Marjolein.

        Antwoord
  9. chelsea

    Hoi, ik ga komende vakantie met mijn beste vriendin naar berlijn.
    Wij hebben een hotel dichtbij de hauptbahnhof en hebben een 72u kaart.
    Hoe komen wij van de hauphtbahnhof naar , potsdamerplatz en alexanderplatz?

    Antwoord
    • Marjolein

      Je kunt vanaf Hauptbahnhof een S-Bahn nemen naar Alexanderplatz, dat is een directe verbinding. Naar Potsdamer Platz kun je bus M41 of M85 nemen, ook dat is een directe verbinding. Ik raad verder aan om de routeplanner van de BVG te gebruiken, via de website en de app kun je makkelijk de snelste route berekenen. Veel plezier in Berlijn!

      Antwoord
  10. Karin

    Hallo, ik ga donderdag met mijn kinderen naar Berlijn. We hebben een hotel in het centrum. Mijn auto komt niet in aanmerking voor een groene sticker. Nu denk ik er over om in de buurt van het metrostation Krumme Lanke te parkeren en dan met de metro verder te gaan. Weet je ook hoe het zit met de parkeermogelijkheden daar? Of er parkeergarages zijn of dat parkeren aan de straat daar gratis is? Alvast bedankt!
    Karin

    Antwoord
    • Marjolein

      Hoi Karin, in de wijk kun je meestal gratis parkeren. Met de U3 kun je dan snel met de metro in het centrum komen. Ik wens jullie heel veel plezier in Berlijn! Groetjes, Marjolein.

      Antwoord
    • Khan

      Beste,

      Ik ga binnenkort Berlijn. Ik zal daar een 2 dagen verblijven. Het lijkt mij handig om voor een 48 uur kaart te gaan. Hoe moet je de kaart dan stempelen bij het betreden van de metro/bus? of werkt het net als in NL met een ov-chipkaart?

      Mvg,

      Khan

      Antwoord
      • Marjolein

        Er staan stempelautomaten op de stations (meestal in de stationshal en op het perron), in bussen en trams kun je je kaartje ook afstempelen. De papieren vervoersbewijzen zijn alleen geldig als ze zijn afgestempeld. Veel plezier in Berlijn!

        Antwoord
  11. Erna Plas

    Hallo,

    Ik en mijn dochter gaan volgende week 4 dagen naar Berlijn. Ons hotel heet Azimut aan de Kurfürstendamm en vroegen ons af hoeveel een los kaartje kost van ons hotel naar vliegveld Tegel, en of de u-bahn of de bus in dit geval goedkoper is.

    Alvast heel erg bedankt!

    Mvg,
    Erna

    Antwoord
  12. Sander

    Wat een snelheid heeft de U-Bahn, heb er veel gebruik van gemaakt met een weekkaart. mis je de trein, dan staat er na een paar minuten een nieuwe voor je neus, echt top geregeld in Berlijn, kunnen ze in Amsterdam nog wat van leren :)

    Antwoord
  13. Myrthe Cartigny

    Goedendag,

    Weet iemand hoeveel een treinkaartje kost van Berlin Hauptbahnhof naar Berlin Alexanderplatz?

    Alvast bedankt,
    Groet Myrthe Cartigny

    Antwoord
    • Koos

      Myrthe,
      Een enkeltje met de U-/S-Bahn kost € 2,60. Van Hbf tot Alex is waarschijnlijk zelfs een Kurzstrecke. Een Kurzstrecke kost € 1,50 en is geldig voor max. 3 haltes. Laat het van Hauptbahnhof naar Alexanderplatz nou net 3 haltes zijn!

      Als u van plan bent vaker het openbaar vervoer te gebruiken, alle mogelijke tarieven: dagkaart, 48-uurs kaart, weekkaart etc. etc. zijn te vinden op http://www.bvg.de

      Antwoord
  14. Jeroen van Dijk

    Beste Marjolein,
    Ik wil u danken u heeft met deze site mij hartstikke geholpen voor mijn werktstuk!!!!!

    groeten,
    Jeroen.

    Antwoord
  15. Gerry van Dijk

    Beste Majolein,

    Mede door jouw blog woon in nu ook in Berlijn sinds een week.
    Ik heb echter nog een vraag over het OV. Is het namelijk zo dat er een voordelige maandkaart is voor studenten? Zo ja waar kan je die ophalen en wat zijn de kosten ervan?

    Alvast bedankt!

    Gerry

    Antwoord
    • Marjolein

      Hoi Gerry,

      ja, die is er. Deze kost €55. Meer informatie vind je hier. Ik geloof dat je deze niet direct in het kaartjesautomaat kunt vinden, maar je kunt ook naar het Kundenzentrum van de S-Bahn gaan (bijvoorbeeld op Hauptbahnhof of Alexanderplatz), daar verkopen ze deze sowieso.

      Groeten,
      Marjolein.

      Antwoord
  16. johann

    Beste Marjolijn
    Begin december komen we voor 3 dagen naar Berlijn en landen op vliegveld Tegel en verblijven in hotel Ku Damm H10 ligt in een zijstraat van kurfurstendamm , welke bus of metro kunnen we het beste nemen naar het hotel vanaf het vliegveld.
    Alvast bedank voor je antwoord

    Antwoord
  17. Berk

    hoi
    ik ben zelf een berlijner maar de u10 en u11 zijn nu in verwacht
    en voor oost berlijn is de s bahn handiger dan de u bahn u5.
    maar wonen jullie in berlijn welke district en stadsdeel ik woon net buiten de grenzen valkbij gropius.
    doei

    Antwoord
  18. Rachelle

    Op dit moment ben ik met mijn vriendin in Berlijn en het is echt een ongelooflijke leuke stad! wij vermaken ons prima. We zijn op een vrijdag aangekomen en hebben meteen een 48-uurs kaart voor het openbaar vervoer gekocht. Wat dacht je!? de metro en de bussen staken de volgende dag, zaterdag dus, hebben we gedeeltelijk voor niets die kaart gekocht!! Is het mogelijk om hiervan nog geld terug te krijgen? een brief aan de BVG? het is toch bijna 17 euro en daarvan hebben we een gehele zaterdag de metro en de bus niet kunnen nemen! hadden we natuurlijk nooit een 48 uurs kaart gekocht maar 24 uur ofzo. het voordeel is dan wel weer dat we veel hebben gelopen en behoorlijk wat calorieen hebben verbrand.

    Antwoord
    • Jurjen

      Beste Rachelle,

      Tot nog toe heb ik nergens iets gelezen of gehoord over een tegemoetkoming voor gedupeerde reizigers. Waarschijnlijk houdt het BVG dit op overmacht. Mocht er een tegemoetkoming komen, zal dit waarschijnlijk een actie zijn als een enkele reis die als dagkaart te gebruiken is op een zaterdag in de nabije toekomst. Daar hebben jullie alleen niks aan.

      Je kan het BVG natuurlijk altijd aanschrijven in de hoop op coulance, maar veel kans geef ik je niet. Je geld terug vind ik al helemaal onwaarschijnlijk. Maar goed, wie niet waagt…!

      Gelukkig zie je ook het positieve er van in, en lopend zie je natuurlijk ook wel veruit het meest!

      Jurjen

      Antwoord
  19. stephanie maar

    Hallo..
    Ik vertrek maandag met mn moeder naar Berlijn voor paar daagjes,
    En vroeg me af of het goed te doen is om met de trein/metro van berlin Schonefeld naar station Wittenbergplatz te komen?..daar ligt ons hotel vlakbij nl..
    Geloof dat ik dan al via Rudow moet gaan,niet?
    Wie kan mij helpen?

    Alvast bedankt grtjs Stef

    Antwoord
    • Marjolein

      Er zijn verschillende opties. Je kunt bijvoorbeeld ook de trein pakken naar Bahnhof Zoo en vanaf daar de U-Bahn naar station Wittenbergplatz. Je kunt sowieso even http://www.fahrinfo-berlin.de/ checken, de officiële routeplanner van de BVG. Have fun!

      Antwoord
  20. Frank

    Schöne Karte! I love Berlin!

    Antwoord
  21. Linda

    Wat een leuke handige site!
    Rijden de metro’s met dezelfde frequentie in de nacht van 31 december op 1 januari?

    Antwoord
  22. Miranda

    U-Bahnhof Bundestag is open. Wij zijn er afgelopen week op de 55 gestapt. Vanuit daar 2 haltes naar Berlin Hauptbahnhof. Erg handig om na een lange dag lopen en beklimmen van de koepel de U te pakken. En natuurlijk is Hauptbahnhof een aanrader om even te bezichtigen.
    Er wordt overigens heel hard gewerkt aan verbetering van de U. Hierdoor zijn stukken van trajecten afgesloten en wordt er vervangend vervoer (bussen) geregeld of moet je even overstappen op een andere lijn.

    Kleine opmerking over rolstoeltoegankelijk zijn van de lijnen: Soms zit er een aardig hoogteverschil tussen metro en perron wat het zelfstandig inrijden met rolstoel ernstig bemoeilijkt. Uiteraard genoeg vriendelijke Berlijners om even te helpen.

    Antwoord
  23. Karin Noppe

    Is de U bahn ook rolstoeltoegangkelijk

    Antwoord
    • Marjolein

      Beste Karin, bijna alle stations van Berlijn zijn rolstoeltoegangkelijk. Dit staat allemaal aangegeven op de metrokaart van Berlijn: http://berlijn-blog.nl/wp-content/uploads/2008/10/kaart-openbaar-vervoer-berlijn.gif. Als er een lift (geel plaatje) staat dan kun je met de lift. Er zijn enkele oude stations (bijvoorbeeld van Schlesische Strasse) die geen lift hebben, maar over het algemeen moet het geen problemen opleveren. De metro’s zijn ook gelijkvloers dus je kunt zelfstandig instappen.

      Antwoord

Reactie verzenden

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This