Heimwee naar Berlijn maar nog geen tripje gepland? Geen nood… Er komt namelijk een beetje Berlijn naar Nederland! Tussen 16 en 22 november kun je in Amsterdam de pop up store ‘Pop Into Berlin’ bezoeken en jezelf onderdompelen in Berlijns eten & drinken, fashion en design. In totaal zullen 20 verschillende Berlijnse merken er hun producten presenteren en verkopen. Leuk om een cadeautje te scoren, jezelf te verwennen met een mooi item of gewoon even je Fernweh naar Berlijn te stillen.

Maak kennis met het creatieve Berlijn in Amsterdam

Pop Into Berlin is een project van het Berlijnse toeristenbureau VisitBerlin, met het idee om andere steden kennis te laten maken met Berlijn als creatieve stad. Het blijft me verbazen hoeveel originele en ondernemende mensen er in Berlijn wonen. Je krijgt er zo’n creatieve boost en ‘alles is mogelijk’ gevoel van. Die innovatieve sfeer maakt Berlijn ook deels tot de stad waar ik zo van hou. De stad wordt niet gedomineerd door internationale ketens maar door mensen die hun winkels, cafés en restaurants met passie runnen. Dat kun je ook verwachten bij Pop Into Berlin! Echt een beetje Berlijn in Amsterdam dus.

Benieuwd wat je precies te wachten staat? Ik bracht een bezoekje aan enkele merken en wil je graag mijn favorieten voorstellen!

popintoberlin-londen

De Pop Into Berlin winkel in Londen.

TomShot – sieraden uit Prenzlauer Berg

Toen mijn oog viel op de sieraden van TomShot was ik eigenlijk gelijk al om. Dit is precies mijn smaak! Simplistische vormgeving, geometrische hangers en mooie kleuren. En dan niet een paar modelletjes maar een enorm uitgebreide collectie van kettingen, oorbellen, armbanden en ringen, allemaal handgemaakt in Berlijn. Twee keer per jaar wordt de collectie aangevuld met nieuwe juwelen, meestal met kleuren en vormen die bij het seizoen passen. Zo hebben ze ook allerlei creaties met zwaluwen, veren en bloemen. Tegenwoordig is rosegoud helemaal hip en veel exemplaren waren in deze kleur verkrijgbaar. Ik moest mezelf inhouden om niet de halve winkel leeg te kopen want ik vond bijna alles mooi. Ik hield het bij een rosegouden ketting. Netjes toch?

20151016 - _DSF5386- BerlijnBlog Pop Into Berlin

20151016 - _DSF5391- BerlijnBlog Pop Into Berlin

Het sieradenlabel is in 2009 opgezet door Thomas Schwender en draait dus al even mee in de Berlijnse modewereld. Het toffe aan TomShot vind ik dat alles wordt ontworpen en geproduceerd in Berlijn. Naast de winkel in Prenzlauer Berg zit hun atelier. Je kunt er een kijkje om te zien hoe nieuwe sieraden worden gemaakt of hoe sieraden op wens worden gepersonaliseerd. Het is echt een priegelig handwerkje waar ik volgens mij veel te ongeduldig voor zou zijn. Respect dat er zo hard werd doorgewerkt terwijl ik op hun vingers stond te kijken!

20151016 - _DSF5384- BerlijnBlog Pop Into Berlin

Als je niet bij Pop Into Berlin in Amsterdam kunt zijn, dan is het leukste natuurlijk om de sieraden direct in Berlijn te kopen. Dat kan bij de winkel met werkplaats in de Sredzkistraße 56 (U2 Eberwalder Straße) of in de winkel in de Alte Schönhauser Straße 25 (U8 Weinmeisterstraße). Daarnaast kun je TomShot ook bij Zalando kopen of binnenkort in hun eigen webwinkel. De prijzen liggen grofweg tussen de € 20,- en € 50,- wat ik voor zulke mooie handgemaakte sieraden niet duur vind!

Panono – 360° actiecamera

Alles wat met fotografie te maken heeft, trekt mijn aandacht. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe ideeën, invalshoeken of technieken om mijn fotowerk te verbeteren. Toen ik hoorde over een 360° camera wilde ik daar dan ook direct meer over weten!

Panono is niet zomaar een camera, maar een bol met daarin 36 (!) verschillende lenzen. Bij het maken van een panorama, maken alle 36 lenzen tegelijkertijd een foto. Je kunt de bol op een statief of selfiestick plaatsen en bedienen met een app. Alternatief kan de actiecamera ook in de lucht worden gegooid, de foto wordt automatisch gemaakt als de bol op het hoogste punt is. Wat een gave techniek! Middels de software van Panono worden de foto’s aan elkaar geplakt en klaar is je panorama!

20151016 - _DSF5395- BerlijnBlog Pop Into Berlin

De beste producten ontstaan vaak uit een persoonlijke wens. Zo ging dat ook bij Panono. Jonas Pfeil reisde door Tongo en wilde graag panoramafoto’s maken zonder fouten. Iedereen die wel eens panorama’s maakt, zal zijn uitdaging wel herkennen om geen lichaamsdelen af te snijden of om gebouwen in het juiste perspectief te plaatsen. Ook bij mij komt het maar weinig voor dat een panoramafoto foutloos is. Jonas bedacht het principe van de 360° camera en begon aan de ontwikkeling ervan aan de Technische Universiteit van Berlijn.

Inmiddels is Panono uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf en liggen de eerste producten al bij de crowd funders thuis. Het interessante van deze techniek vind ik dat álles op de foto staat. Alles wat voor, achter, boven en onder de camera gebeurt, niets kun je wegtoveren. Met normale fotografie kun je heel erg je persoonlijke stempel zetten op een verhaal door ervoor te kiezen om alleen een bepaalde stemming of detail te laten zien. Dat is met Panono niet mogelijk. Ik zie interessante ontwikkelingen voor de journalistiek!

20151016 - _DSF5394- BerlijnBlog Pop Into Berlin

Een demofoto van Panono. Swipe of klik om de foto te draaien. 

Je begrijpt vast dat ik graag zo’n toffe bol zou willen hebben om Berlijnse bezienswaardigheden aan jullie te laten zien. Helaas zijn de camera’s momenteel nog erg prijzig (€ 1.500) maar er wordt gewerkt aan een consumentenproduct (€ 500) dat binnen enkele maanden wordt verwacht. In de Pop Into Berlin Store kun je de camera’s vast uittesten!

Und Gretel – Natuurlijke cosmetica

Bij de oprichtster van Und Gretel voelde ik een bijzonder sterke én herkenbare passie. De onuitputtelijke liefde die ik voel voor Berlijn, heeft zij voor natuurlijke cosmetica. Jarenlang werkte Christina Roth als visagiste in de fashionbranche maar de producten waar ze het liefst mee wilde werken, bestonden niet. De meeste make-up zit vol chemische rommel en natuurlijke cosmetica bestond niet echt. Al helemaal niet in vrolijke knalkleuren. Daar moest verandering in komen, vond ze, en deed ze.

Met Und Gretel bewijst ze samen met haar partner Stephanie Dettmann dat natuurlijke cosmetica kwalitatief niet onder hoeft te doen voor gewone make-up. De producten worden eerlijk geproduceerd naar de standaarden van BDIH. Dat betekent o.a. dat er enkel plantaardige ingrediënten worden gebruikt en het testen op dieren niet is toegestaan. Wel fijn om te weten dat er geen synthetische conserveringsmiddelen en chemische parfums zitten in de producten die je op je gezicht smeert en dat bovendien dieren en milieu worden gespaard.

20151016 - _DSF5400- BerlijnBlog Pop Into Berlin

In het assortiment zit alles wat je nodig hebt: mascara, oogpotlood, oogschaduw, foundation, poeder, lipstick, lipgloss, blush en bronzer. Niet in talloze collecties maar enkel een aantal goede basiskleuren in de vaste collectie. Er wordt tenslotte meer en meer geproduceerd en daarmee ook meer en meer weg gegooid. Zonde! De kleuren van Und Gretel kun je allemaal mixen dus als jouw favoriete kleur lipstick er niet tussenzit kan je ook experimenteren door twee kleuren te mengen.

Ik deelde nog een passie met Christina: Bauhaus. Het motto van de designschool luidt: ‘less is more‘ zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan functie of design. De Bauhausgedachte zie je overal bij Und Gretel terug. In de ingrediëntenlijst, in de verpakkingen, zelfs in de counter. Christina vertelde me dat de counter is geïnspireerd op de Bauhausschool in Dessau. Hoe tof is dat?

20151016 - _DSF5398- BerlijnBlog Pop Into Berlin

Natuurlijk is ook Und Gretel van de partij bij Pop Into Berlin. Daarnaast is de hele collectie te koop bij verschillende parfumerieën en concept stores in Berlijn, waaronder bij een van mijn favorieten Andreas Murkudis (Potsdamer Straße 81 E, of in het Bikini-Haus). De lijst van verkoopadressen kun je op de website vinden. Het prijsniveau én de kwaliteit ligt rond dat van de luxe parfurmeriemerken maar dan zonder onnatuurlijke ingrediënten.

Meer leuks (en lekkers…)

Ik wil graag Duitsland Vakantieland en VisitBerlin bedanken dat ik persoonlijk kennis mocht maken met bovenstaande drie leuke merken als onderdeel van de #JoinGermanTradition campagne. Andere producten die ik ook zeker even zou testen in de pop up store zijn:

  • Berliner Winter:
    een heerlijke mixdrank van o.a. appelsap, wodka en winterse kruiden om lekker mee op te warmen. Geboren in Kreuzberg.
  • Try Foods:
    verschillende pakketten met een bepaald thema. In het Berlijnpakket zit o.a. honing, mosterd en azijn. Mmm!
  • Our/Berlin:
    uit een kleine wodka distilleerderij in Treptow. Proost!

Een overzicht van alle Berlijnse merken die je kunt bezoeken, vind je hier.

Pop Into Berlin
Adres: Utrechtsestraat 105, 1017 VK, Amsterdam
Wanneer: 16 – 22 november 2015
Meer informatie: www.facebook.com/events/1646427448946441

Jammer genoeg ben ik die dagen zelf niet in Nederland, anders was ik zeker even gaan kijken! Zijn jullie van plan om te gaan? Het Facebook evenement kun je hier vinden. Viel Spaß!

liebegruesse

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This