Van de stationsklok is enkel nog een roestige ring over, hol en spookachtig bungelen de resten aan het dak. De wijzers en de wijzerplaat, die vroeger lieten zien wanneer de volgende S-Bahn zou komen, ontbreken. Van het ooit zo drukke station Siemensstadt is niet veel meer over dan een verwaarloosd perron en wat verroeste sporen. De vele kantoorgebouwen van Siemens die het station omringen verraden de geschiedenis van dit verlaten S-Bahnstation echter nog.
S-Bahnhof Siemensstadt toen
Net als veel Duitse bedrijven had Siemens in de begin van de vorige eeuw haar hoofdkantoor in industriestad Berlijn. Het bedrijf bloeide en groeide zo snel dat het hele gebied rondom het industriegebied werd vernoemd naar Siemens: Siemensstadt.
Speciaal voor haar werknemers bouwde Siemens een station in de buurt van de hoofdfabrieken om de reistijd naar werk te verkorten. In 1905 werd station Siemens-Fürstenbrunn geopend. Omdat het station eigenlijk nog wat te ver weg was voor werknemers op weg naar de hoofdfabrieken wilde Siemens het netwerk uitbreiden met gehele lijn speciaal voor Siemens. Omdat de chef van Siemens Carl Friedrich (toevalligerwijze) ook een hoge functie had in het bestuurd van de Deutsche Bahn volgde de oplevering snel. Siemens was verantwoordelijk voor de bouw en het ter beschikking stellen van grondgebied, de Deutsche Bahn voor de uitvoer van het dienstplan. In december 1929 werd Station Siemensstadt na slechts twee bouwjaren als onderdeel van de Siemens-Bahn geopend. De lijn verbond Gartenfeld met Jungfernheide, en reed in haar beginjaren helemaal door tot aan Neukölln en Papestraße (nu Südkreuz).
Het station werd hoofdzakelijk gebruikt door werknemers van Siemens, die hier moesten uitstappen om hun werkplek in de fabriek te bereiken. In de spits stopten hier rustig treinen met twaalf wagens in twee-minuten-tact. Jaren later werd Siemens’ industriegebied een van de grootste ter wereld. Fabrieksmedewerkers, ingenieurs en verkopers zorgen ervoor dat radio’s, wasmachines, locomotieven en stoomturbines de hele wereld over werden gedistribueerd. In 1930 werd het gebied nog verder uitgebreid met woningen voor de werknemers: Großsiedlung Siemensstadt.
Zoals veel bouwwerken in Berlijn kreeg S-Bahnhof Siemensstadt zwaar te verduren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Albert Speer (architect van het Derde Rijk) had oorspronkelijk het plan om de lijn uit te breiden, maar de hevige schade aan het traject deed hem toch anders besluiten. Grote stukken rails werden naar Rusland verscheept en de Spreebrücke was verwoest. Het reguliere S-Bahnverkeer werd in 1956, na de restauratie van de brug, weer in gang gezet. Maar of dit echt de moeite waard is geweest? Siemens besloot haar hoofdkantoor van Berlijn naar München te verhuizen en de Siemens-Bahn werd snel het minst gebruikte traject van Berlijn.
Na een grote staking in 1980 waarbij de helft van het openbaar vervoer in West-Berlijn stil kwam te liggen, werd er besloten enkele lijnen voorgoed te sluiten.En zo kwam er definitief een einde aan het ooit zo populaire S-Bahnhof Siemensstadt. De later geopende U7 heeft het stokje overgenomen en verbindt Siemensstadt met de rest van de stad.
S-Bahnhof Siemensstadt nu
Vanaf een afstandje verraadt niets aan het straatbeeld dat dit station eigenlijk een verlaten exemplaar is. Als de officiële ingang dan dichtgemetseld blijkt te zijn en de burg wat verroest oogt, weet je het zeker. Hier komen geen treinen meer aan. Het perron is ondanks het gebrek aan een officiële ingang nog redelijk goed begaanbaar. Via de wild overgroeide sporen waanden wij ons een weg richting het perron. Ik zou het bijna een mooie boswandeling kunnen noemen, maar zodra het perron in zicht kwam realiseerde ik me dat ik op urbex-tour was.
Als je op het perron staat kijk je uit over wat kantoorgebouwen van Siemens en kun je je met wat fantasie voorstellen hoe het moet zijn geweest hier dagelijks je werkdag te beginnen en te beëindigen. Dat zal vooral op winderige winterdagen een feestje zijn geweest want het station is lekker tochtig. Als je bedenkt dat dit station al zo’n 30 jaar is gesloten is het nog in vrij “goede” staat. De perronbordjes hangen nog, de sporen liggen er nog en er hangt nog wat oude reclame. De tijd heeft hier stil gestaan…
S-Bahnhof Siemensstadt
Adres: Rohrdamm, ter hoogte van nummer 83
OV: U-Bhf Rohrdamm (U7)
Die Siemensbahn wird bis 2029 wieder reaktiviert. Die eigentlichen Bauarbeiten starten 2026. Vorarbeiten fanden und finden aber schon jetzt statt. Siemens hat angekündigt bis 2030 auf seinem Gelände eine kleine Stadt für Wohnen, Arbeiten usw. zu errichten. Ich werde nur noch dieses Jahr für mich analoge Fotos machen. Voriges Jahr habe ich dort auf 4 Touren insgesamt 74 Farbfilme mit je 36 Fotos verschossen.
Ik was er deze week nog maar kreeg de indruk dat de stations nu helemaal afgesloten zijn (hekken e.d.)
Hoi,
Ik ga binnenkort naar Berlijn. Ik heb er super veel zin in!! Kan je dit station ook bezoeken zonder tour?
Jazeker! Sterker nog, er worden helemaal geen tours aangeboden ;).
Waren er gisteren. Lagen behoorlijk wat naalden en spuiten van drugsgebruikers. Dus pas op waar je loopt!
Heel mooi verhaal en hele fraaie foto’s.
Wat mij opvalt is dat de perrons redelijk schoon zijn en dat het onderste deel van de staalconstructies vernieuwd zijn en fris verankerd!
Dus vermoedelijk wil men niet echt dat het verdwijnt.
Voor het eerst dat ik je blog las, maar zal regelmatig terugkeren, succes,
pp
Hallo Marjolein,
Ik lees af en toe je website voor leuke tips en weetjes, en nu zie ik ineens dit station waar ik de hele dag op uit kijk! Erg mooie reportage, heb m zelfs aan collega’s laten zien! Ik kende zelf niet eens het hele verhaal.
Wat leuk om te horen, bedankt voor je reactie Arjen. Kun je een keer een bezoekje brengen met je collega’s in de middagpauze ;-)
Heel erg mooie foto’s zoals altijd. Ik ben zo blij dat ik eind april weer naar Berlijn ga. Toevallig is Rohrdamm niet ver weg van mijn vakantiewoning. :-) Heel erg bedankt voor de vele tips die je hier plaatst.
Ik ben trouwens van plan een kijkje naar het verplaten Eisenbahn-Betriebsgelände in Pankow te nemen. Ben je er al eens geweest? Daniel
Dankjewel Daniel! Zeker even meepakken als je toch in de buurt bent. Toevallig ben ik laatst langs het Eisenbahn-Betriebsgelände in Pankow gereden met de S-Bahn en vroeg me af wat het precies was, ik ben echter niet uitgestapt. Collegablogger en urbexer Digital Cosmonaut schreef er al over: http://digitalcosmonaut.com/2012/bahnbetriebswerk-pankow-heinersdorf/. Moet ik eigenlijk ook eens heen…
Spannend vind ik als je het verloop van de rails bekijkt. Op de kaarten van Bing staat nog hoe deze vroeger verliep. Volgens Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Siemensbahn) moet er nog een station (Wernerwerk) bij de kruising Siemensdamm / Wohlrabedamm zijn.
Volgens de luchtfotos moet er nog een gedeelte van de brug over de Spree bestaan…
Geweldig mooie foto’s. Alweer een paar jaar geleden dat we in Berlijn waren. Hoogste tijd om nog eens terug te komen. Nog zoveel wat we graag willen zien.
Groet,
Maarten
Waanzinnig mooie en goede fotoreportage weer!
Ben gisteren terug gekomen en ben van plan weer snel terug te gaan, wat een heerlijke rauwe dynamische doch gezellige stad!
Als ik mijn foto’s (digitaal) heb ontwikkeld, is het dan mogelijk om ze op dit forum te delen?
Foto’s weer subliem, professiononele kwaliteit. En weer zo’n opmerkelijk onderwerp. Was in februari eindelijk weer in de stad en heb nu ook de Joodse begraafplaats Weissensee bezocht. Indrukwekkend, groot en stil.
De lenigen over Berlijn zijn achter de rug. In Baarn en Culemborg vijftig mensen enthousiast gemaakt voor de stad, deel ook met jouw foto’s, heb ze verwezen naar jouw blog.
Foto’s van Weissensee op mijn stukje ‘Tranen in Berlijn’ van 7 maart.
Wllm
Wat een mooi compliment! Bedankt Wllm!
Die Joodse begraafplaats is inderdaad prachtig! Vond je blog erg mooi (en herkenbaar) om te lezen. Want wat is het er uitgestorven en wat ademt die plek een bijzondere geschiedenis. Ik moet nodig eens aan de slag met mijn foto’s van de begraafplaats in Weißensee, dan kan ik er een artikel over schrijven. Wordt vervolgd…
geniet iedere keer enorm van je blogs, leuk idee voor mijn volgende bezoek aan Berlijn
Mooi dat de Duitsers zulke ongebruikte bouwwerken laten liggen als het niet in de weg zit voor een anders project,hier in NL ruimen ze alles meteen op en zie je niets meer van de dingen die geweest zijn,erg jammer maar waarschijnlijk ingegeven door het eeuwige ruimtetekort.
Absoluut! En in Berlijn vaak geldgebrek om de boel op te ruimen. Zo vind je in Berlijn een hoop bijzondere verlaten plekken met een interessant verhaal. Hier vind je nog een aantal mooie locaties waar ik over heb geschreven: http://berlijn-blog.nl/tag/verlaten-berlijn/
Ooh, leuk, daar moeten mijn vrouw en ik echt wat tijd voor vrijmaken (wanneer ik eenmaal ook grotendeels in Berlijn woon).
Ik vind je blog in ieder geval een prachtige manier om mijn nieuwe woonplaats te helpen ontdekken :)
Wat een ontzettend gave reportage weer! Door jouw foto´s kan ik me weer even in Berlijn wanen. Ben echt verliefd geworden op deze stad en hoop er weer zo snel mogelijk heen te kunnen. Mijn vorige keer was in augustus, wat ik eigenlijk véél te lang geleden vind!
weer genoten van je foto’s en verhaal,
Ik had het station in december gezien jammer dat we niet even gestopt zijn om beter te kijken
Soms schuilt er een bijzonder verhaal achter op het eerst gezicht oninteressante plekken. Zeker in Berlijn gaan er veel mooie verhalen schuil achter ruines. Het is de moeite waard om even een kijkje te nemen op het perron als je er weer eens langskomt! :-)
Wederom genoten van de schitterende foto’s.!!
Hey, ik vind je blog altijd zo leuk!
Ik ga deze zomer met mijn vriend voor het eerst naar Berlijn en ik ben echt een beetje obsessed met verlaten S- en U-Bahnhöfe dus ik wil hier graag heen gaan! Kan je mijn misschien vertellen hoe je precies op het perron gekomen bent? En in welke straat je moet beginnen om die route te nemen? Alvast bedankt! Groetjes Ellen
Dankjewel, Ellen! Die obsessie ken ik… ;-) Wij zijn op het perron gekomen door eerst een lang stuk langs het spoor te lopen totdat we een opening in de hek tegenkwamen. Via het spoor zijn we naar het perron gelopen, was een leuke wandeling. Je kunt ook dichterbij het perron het terrein opkomen, het ligt er een beetje aan in welke staat het hek is. Veel plezier in ieder geval!
Wederom een mooie reportage. Hoe kom ik daar? Deze zomer tijd zat om in Berlijn te fotograferen.
Viele Grusse!
Ron
Bedankt, Ron! Het station ligt op loopafstand van station Rohrdamm. Als je de Rohrdamm afloopt zie je het station vanzelf liggen.