Van de stationsklok is enkel nog een roestige ring over, hol en spookachtig bungelen de resten aan het dak. De wijzers en de wijzerplaat, die vroeger lieten zien wanneer de volgende S-Bahn zou komen, ontbreken. Van het ooit zo drukke station Siemensstadt is niet veel meer over dan een verwaarloosd perron en wat verroeste sporen.  De vele kantoorgebouwen van Siemens die het station omringen verraden de geschiedenis van dit verlaten S-Bahnstation echter nog.

IMG_1798 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

S-Bahnhof Siemensstadt toen

Net als veel Duitse bedrijven had Siemens in de begin van de vorige eeuw haar hoofdkantoor in industriestad Berlijn. Het bedrijf bloeide en groeide zo snel dat het hele gebied rondom het industriegebied werd vernoemd naar Siemens: Siemensstadt.

IMG_1629 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

Speciaal voor haar werknemers bouwde Siemens een station in de buurt van de hoofdfabrieken om de reistijd naar werk te verkorten. In 1905 werd station Siemens-Fürstenbrunn geopend. Omdat het station eigenlijk nog wat te ver weg was voor werknemers op weg naar de hoofdfabrieken wilde Siemens het netwerk uitbreiden met gehele lijn speciaal voor Siemens. Omdat de chef van Siemens Carl Friedrich (toevalligerwijze) ook een hoge functie had in het bestuurd van de Deutsche Bahn volgde de oplevering snel. Siemens was verantwoordelijk voor de bouw en het ter beschikking stellen van grondgebied,  de Deutsche Bahn voor de uitvoer van het dienstplan. In december 1929 werd Station Siemensstadt na slechts twee bouwjaren als onderdeel van de Siemens-Bahn geopend. De lijn verbond Gartenfeld met Jungfernheide, en reed in haar beginjaren helemaal door tot aan Neukölln en Papestraße (nu Südkreuz).

Het station werd hoofdzakelijk gebruikt door werknemers van Siemens, die hier moesten uitstappen om hun werkplek in de fabriek te bereiken. In de spits stopten hier rustig treinen met twaalf wagens in twee-minuten-tact. Jaren later werd Siemens’ industriegebied een van de grootste ter wereld. Fabrieksmedewerkers, ingenieurs en verkopers zorgen ervoor dat radio’s, wasmachines, locomotieven en stoomturbines de hele wereld over werden gedistribueerd. In 1930 werd het gebied nog verder uitgebreid met woningen voor de werknemers: Großsiedlung Siemensstadt.

siemensbahn

Zoals veel bouwwerken in Berlijn kreeg S-Bahnhof Siemensstadt zwaar te verduren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Albert Speer (architect van het Derde Rijk) had oorspronkelijk het plan om de lijn uit te breiden, maar de hevige schade aan het traject deed hem toch anders besluiten. Grote stukken rails werden naar Rusland verscheept en de Spreebrücke was verwoest. Het reguliere S-Bahnverkeer werd in 1956, na de restauratie van de brug, weer in gang gezet. Maar of dit echt de moeite waard is geweest? Siemens besloot haar hoofdkantoor van Berlijn naar München te verhuizen en de Siemens-Bahn werd snel het minst gebruikte traject van Berlijn.

Na een grote staking in 1980 waarbij de helft van het openbaar vervoer in West-Berlijn stil kwam te liggen, werd er besloten enkele lijnen voorgoed te sluiten.En zo kwam er definitief een einde aan het ooit zo populaire S-Bahnhof Siemensstadt. De later geopende U7 heeft het stokje overgenomen en verbindt Siemensstadt met de rest van de stad.

S-Bahnhof Siemensstadt nu

Vanaf een afstandje verraadt niets aan het straatbeeld dat dit station eigenlijk een verlaten exemplaar is. Als de officiële ingang dan dichtgemetseld blijkt te zijn en de burg wat verroest oogt, weet je het zeker. Hier komen geen treinen meer aan. Het perron is ondanks het gebrek aan een officiële ingang nog redelijk goed begaanbaar. Via de wild overgroeide sporen waanden wij ons een weg richting het perron. Ik zou het bijna een mooie boswandeling kunnen noemen, maar zodra het perron in zicht kwam realiseerde ik me dat ik op urbex-tour was.

IMG_1733 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

Als je op het perron staat kijk je uit over wat kantoorgebouwen van Siemens en kun je je met wat fantasie voorstellen hoe het moet zijn geweest hier dagelijks je werkdag te beginnen en te beëindigen. Dat zal vooral op winderige winterdagen een feestje zijn geweest want het station is lekker tochtig. Als je bedenkt dat dit station al zo’n 30 jaar is gesloten is het nog in vrij “goede” staat. De perronbordjes hangen nog, de sporen liggen er nog en er hangt nog wat oude reclame. De tijd heeft hier stil gestaan…

IMG_1713 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1714 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1633 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1723 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1636 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1728 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1646 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1735 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1739 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1696 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1753 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof-2

IMG_1699 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1743 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1748 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1766 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1774 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1783 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1666 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1754 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1785 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1801 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof-3

IMG_1776 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1790 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1793 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1794 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1803 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1805 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1808 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

IMG_1811 11 January 2014 Siemensstadt Bahnhof

S-Bahnhof Siemensstadt
Adres: Rohrdamm, ter hoogte van nummer 83
OV: U-Bhf Rohrdamm (U7)

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This