IMG_0472 13. October 2013 BerlijnBlog HauptbahnhofBerlin Hauptbahnhof is het centraal station van Berlijn, het is groot, hypermodern, mooi en ik vind, zeker een bezoekje waard. Als je met de trein in Berlijn aankomt dan stopt deze sowieso op Berlin Hauptbahnhof. Net als nog een stuk of 1.100 treinen en 300.000 andere passagiers per dag. Wanneer je niet met de trein komt kun je eigenlijk ook niet om Hauptbahnhof heen, het is het grootste kruisingsstation (een station met kruisende sporen boven elkaar zoals bv. Duivendrecht) van Europa. Hauptbahnhof heeft de uitstraling van een vliegveld, veel glas en veeeeel winkels en cafétjes. WLAN is ook aanwezig evenals een supermarkt die ook met de kerstdagen doordraait.

Er zijn verschillende aanbieders van treinreizen naar Berlijn, hieronder de beste aanbiedingen;

  • €39 voor een enkele treinreis naar Berlijn per persoon bij Deutsche Bahn.
  • €39 voor een enkele treinreis naar Berlijn per persoon bij NS Hispeed.
  • €157 voor een driedaagse treinreis inclusief tweesterrenhotel bij De Jong Intra.
  • €181 voor 3 dagen Berlijn per trein inclusief 2 hotelovernachtingen en ontbijt bij GaSamen.

Met de trein naar Berlijn

Berlin Hauptbahnhof wordt veel gebruikt als internationaal treinstation. Er zijn verbindingen naar Amsterdam, Praag, Moskou en Warschau. Goedkope treinkaartjes naar Berlijn Hauptbahnhof kun je het beste rechtstreeks bestellen via de website van NS Hispeed of bij de Deutsche Bahn.

Mocht je nog meer informatie willen hebben over de Intercity die rechtstreeks vanuit Nederland naar Berlijn rijdt? Dan moet je zeker even op deze pagina kijken reizen naar Berlijn met de trein. Hier kun je informatie vinden over de bagage, de reisduur, de gemakken en de voordelen van het reizen met de trein.

Connecties

Vanaf Berlijn Hauptbahnhof vertrekken alle internationale treinen uit Berlijn, ook stoppen er nationale fehrnverkehr (lange afstand) en regionalverkehr (regionaal verkeer) treinen. Dagelijks stoppen 225 lange afstandstreinen, 325 regionale treinen en 627 S-Bahnen op het station. Alsof het nog niet genoeg was, er stoppen ook bussen en nachtbussen bij dit station.

Er stoppen verschillende S-Bahn lijnen en de korste metrolijn van Berlijn, de U55. De S-Bahn verbindt je rechtstreeks met andere belangrijke stations zoals Ostbahnhof, Zoologischer Garten en Alexanderplatz. De metrolijn U55 (kanzler lijn) verbindt Hauptbahnhof met het station Unter den Linden.

Geschiedenis en bouw

gezien van de voorkantHet station is gebouwd op de plaats van het voormalige kopstation Lehrter Bahnhof, dat vanaf 1871 het eindpunt van de verbinding  tussen Berlijn en Hannover was. Mocht je dus nog ergens in oude boekjes de naam Lehrter Bahnhof vinden, dat is nu dus Hauptbahnhof. In 1882 stopten ook de eerste S-Bahn treinen op dit station. In 1884 nam het Lehrter Bahnhof ook de diensten naar Hamburg over, die voorheen vanuit het Hamburger Bahnhof vertrokken. In de tweede wereldoorlog werd het Lehrter Bahnhof zwaar beschadigd. Het werd in 1951 gesloten en in 1957 afgebroken. Het Lehrter Stadtbahnhof bleef in dienst, maar werd in 2002 afgebroken om plaats te maken voor de bouw van het nieuwe station van Berlijn. Meinhard von Gerkan heeft het station ontworpen. Tijdens de bouw droeg het station nog een tijd de dubbele naam “Berlin Hauptbahnhof – Lehrter Bahnhof”, maar vanaf de opening in mei 2006 is de naam alleen nog maar “Berlin Hauptbahnhof”.

Architectuur

Korte loopafstanden en daglicht op alle niveaus zijn de belangrijkste kenmerken van het nieuwe Berlijnse Hauptbahnhof. De architectuur is ruim en overstroomd met licht. De stationshal wordt omlijst door twee 46 meter hoge gewelfde structuren.
Bijzondere aandacht in de planning en bouw is gegeven aan veiligheid en brandpreventie-eisen.

P1010331 22. May 2014 BerlijnBlog Hauptbahnhof

P1010330 22. May 2014 BerlijnBlog Hauptbahnhof

P1010325 22. May 2014 BerlijnBlog Hauptbahnhof

Anti Hauptbahnhof

Hauptbahnhof heeft nogal wat problemen achter de rug. De opening op 26 mei 2006 verliep niet vlekkeloos omdat er een steekpartij gaande was. Er ontstond angst onder de mensenmassa voor de verbreiding van het HIV-virus. Daarnaast zijn er verschillende protesten geweest omdat de locatie van het station onpraktisch zou zijn (gelegen op een stuk niemandsland, het gebied rondom het station is vrij leeg) en station Zoologischer Garten (voorheen het internationale treinstation) zou verwaarloost worden.

Ook over de constructie valt nogal wat te zeggen. Op 18 januari 2007 kwamen twee steunbalken van het gebouw los tijdens orkaan Kyrill. Eén viel op de vloer, en de ander beschadigde een derde balk. Wateroverlast was het gevolg en er werd geëvacueerd, gelukkig raakte niemand gewond.

IMG_0472 13. October 2013 BerlijnBlog Hauptbahnhof