Toogethr is dé carpool en meerijden app. Dit is een community om ritten met elkaar te delen. Naar je werk, een festival of naar een andere stad, zoals Berlijn. De ideale manier om op een goedkope, milieuvriendelijke en misschien zelfs gezellige wijze te reizen. In dit artikel een interview met Martin Voorzanger, de oprichter van Toogethr. Want ik was wel benieuwd wat de app precies kan en wanneer het digitale carpoolen nou eindelijk een succes gaat worden in Nederland.

1) Je bent initiatiefnemer van Toogethr “de carpool en meerijden app”. Kun je meer vertellen over wat de applicatie allemaal kan en wat de voordelen ervan zijn?

Hoe werkt het?

  1. Je kunt eenvoudig zoeken in duizenden aangeboden en gevraagde ritten, zonder je eerst te registreren.
  2. Heb je een match? Bekijk eerst het profiel van de ander en stuur een bericht. Hierbij wissel je je email adres of mobiele nummer niet uit.
  3. Als je wilt meerijden dan kun je een verzoek doen. Als de ander deze accepteert dan mag je meerijden en kun je elkaars contactgegevens zien.
  4. Geen match gevonden? Voeg dan zelf een aangeboden of gevraagde rit toe op het prikbord, zodat deze voor anderen zichtbaar is.

Wat kost het?

  • Het kost niets om Toogethr te gebruiken. De app is gratis en je kunt gratis zoveel berichten versturen, of ritten op het prikbord plaatsen of vragen als je wilt.
  • Als een bestuurder een rit aanbiedt, dan kan dit een gratis of betaalde rit zijn.
  • Gratis ritten zijn helemaal gratis. Je moet ook in de auto niets met elkaar afrekenen.
  • Betaalde ritten zijn ritten waarbij de bestuurder zijn kosten met je wilt delen (voor brandstof, verzekeringen etc). De betaling vindt plaats via Toogethr. Dus geen gedoe met wisselgeld in de auto en wel zo veilig.
  • Toogethr verdient bij betaalde ritten ook een beetje mee.

Waar vind je de app?

2) Hoe ben je op het idee begonnen om Toogethr te lanceren?

Alvorens ik Toogethr ben gestart heb ik 5 jaar bij TomTom gewerkt. Ik kreeg inzage in data die mee deed verbazen. Er rijden in Nederland 8 miljoen auto’s rond. Dus elke 2 Nederlanders hebben samen 1 auto. Daarnaast zitten in de spits in 85% van de auto’s alleen een bestuurder. Terwijl er files zijn, auto rijden zeer kostbaar is geworden en daarnaast zorgt voor 25 megaton CO2 uitstoot per jaar. En parkeren is in grote steden ook steeds kostbaarder.

Zelf heb ik 5 jaar geleden mijn auto de deur uitgedaan. Ik fiets in de stad en gebruik een auto van anderen of het OV als ik de stad uitga. In het begin is het even wennen, maar ik ben zo blij dat is van de ‘hassle’ van een eigen auto af ben. Daarnaast is een auto ook nooit goed. Door de week wil je een station, in het weekend een cabrio, op vakantie een camper, tijdens de verbouwing een bestelbus.

Tegelijkertijd zijn mensen zeer actief op sociale netwerken en beschikt meer dan 50% van de Nederlanders over een smartphone. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, was het inzicht snel geboren: tijd om carpoolen eindelijk eens tot een succes te maken. Als we in staat zijn om 10% van de auto’s uit de file te halen door carpoolen, dan is er geen congestie meer.

3) Zelf ben ik groot fan van Mitfahrzentrale, de Duitse variant van Toogethr, welke in Duitsland ook veel wordt gebruikt. Denk je dat de Nederlandse markt ook al klaar is voor een dergelijk carpoolconcept?

Toogethr is zeker niet de eerste (en ook niet de laatste) carpool website of app. Mitfahrtzentrale is al bezig sinds 1998 en in Duitsland echt een begrip. Het wordt o.a. gebruikt voor ritten naar festivals en dorpjes waar geen OV is.

In Nederland is het ‘platteland’ nog redelijk ontsloten via OV, maar dit is op termijn niet haalbaar omdat de kwaliteit en kosten zeer ver uit de pas gaan lopen. Carpoolen en autodelen zijn hiervoor de echte oplossingen. Daarnaast vinden veel mensen het ook leuk om samen met andere mensen te reizen en te rijden. Je kunt veel van elkaar leren (wat zijn leuke / bijzondere restaurants in Berlijn), even je Duits oefenen, tips om je zakelijk netwerk te laten groeien of delen van muziektips.

Wat belangrijk is, en dat is de grote uitdaging, is om op dagelijkse basis te kunnen carpoolen. Daarvoor moeten veel mensen hun ritten delen, zodat er voldoende aanbod is. Met een stijging van de brandstofkosten en mogelijke invoering forenzentaks zou dit mogelijk wel eens versnel kunnen worden.

Of Nederland klaar is voor carpoolen op grote schaal? Alles wijst erop, maar nog niemand heeft het bewezen. Een kleine groep enthousiaste mensen is in eerste instantie nodig en die weten we te bereiken. De massa moet daarna volgen. Maar dit is uitdagender, omdat die vaak ‘functioneler’ ermee omgaat en eisen ook veel meer ondersteuning.

4) Hoe weet je als digitale lifter dat je de bestuurder kunt vertrouwen (en andersom)?

Vertrouwen is een essentieel onderdeel als je online met elkaar in contact komt en daarna in de ‘echte’ wereld met elkaar afspreekt. Niet alleen bij Toogethr, maar ook bijvoorbeeld bij Marktplaats.

Op dit moment kun je bij Toogethr een account aanmaken op basis van je Facebook account. Facebook controleert vandaag de dag veel gegevens, maar een echte garantie is het niet. We zullen ter zijner tijd als de community groeit meer ‘features’ toevoegen zoals gebruikersrecensies.

Wat je nu al kunt doen is eerst contact opnemen met de anders zonder dat je daarbij je email adres of telefoonnummer hoeft uit te wisselen. Dit helpt. En daarnaast heeft iedereen een duidelijk profiel. Als je als vrouw liever niet een man meeneemt, is dat goed mogelijk.

Daarnaast bieden we een helpdesk, waar je ook met vragen of klachten terecht kan. Zowel over Toogethr zelf, als andere gebruikers.

5) Hoe uitgebreid is het aanbod op Toogethr? Worden er veel reizen naar Duitsland aangeboden?

We zijn begin dit jaar begonnen. Er stonden toen letterlijk 0 ritten in de database. Tot nu toe zijn er 21.000 ritten aangeboden of gevraagd. Sommige ritten worden lang van te voren aangeboden (bijv. herhalende ritten), andere ritten last minute. Dit aantal is nog erg laag, omdat er zeer veel combinaties mogelijk zijn van vertrek, bestemming en tijd.

Ritten met langere afstand zijn populair, zoals Berlijn en Parijs. Er zijn momenteel een tiental gevraagde en aangeboden ritten naar Duitsland. Variërend van gratis tot €65 (incl. bemiddelingskosten).

6) Zie je er een trend in dat mensen bezit steeds meer durven los te laten? Je hoeft tenslotte niet zelf een auto te hebben om er plezier van te hebben.

Er is een trend gaande dit uiteindelijk een integraal onderdeel van ons leven gaat worden. We gaan steeds meer met elkaar doen. Dit wordt ook wel de ‘Sharing Economy’ genoemd. Dat is een moeilijk woord, maar wat hiermee bedoeld wordt heel simpel. Terug naar zelf koken, 2e hands spullen verkopen, dingen met elkaar ruilen en samen initiatief nemen. Dat is bevorderlijk om verschillende redenen, waaronder sterke sociale relaties, minder afval, minder grondstoffen gebruik en lagere kosten voor iedereen (lees ook: ruileconomie weer hip door het web).

7) Mochten de lezers geïnteresseerd raken om mee te doen. Hoe kun je je aanmelden als bestuurder of bijrijder?

Om Toogethr te gebruiken hoef je je niet gelijk te registreren. Je kunt direct ritten gaan zoeken. Als je een rit heb gevonden en je wilt contact opnemen dat dien je je eerst te registreren met je email adres of Facebook. Toogethr is gratis en het plaatsen van een rit aanbod of verzoek eveneens. Mogelijkerwijs vind je niet gelijk een rit, maar hoe meer mensen het gebruiken, hoe meer ritten er beschikbaar zijn, hoe groter de kans op succes voor iedereen.

Bedankt Martin voor het leuke interview! Zodra ik Toogethr zelf heb geprobeerd komt er uiteraard nog een review online. Ik ben in ieder geval erg enthousiast over het concept en vind het een mooie manier om milieuvriendelijker, gezelliger en goedkoper te kunnen reizen.

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en onvang de laatste updates en exclusieve Berlijntips gratis in je inbox.

Je hebt je nu aangemeld voor de BerlijnBlog nieuwsbrief. Dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This