Het gebeurt niet vaak dat een metrostation wordt benoemd naar zijn bouwconstructie. Toch is dit wel het geval bij het uit 1902 stammende metrostation “Gleisdreieck” in het meest westerlijke puntje van Kreuzberg. Hoewel het station alleen in het eerste decenium van zijn bestaan een driehoeksconstructie had is de naam nog altijd niet verloren gegaan. Het metrostation waar vandaag de dag de U1 en de U2 passeren heeft nog altijd de naam “Gleisdreieck” en bestaat nu uit twee verdiepingen spoor die elkaar kruizen. De driehoeksconstructie is na een ernstig metro-ongeluk in 1912 nooit meer in dienst genomen. Doordat een metrobestuurder een sein over het hoofd had gezien zijn 12 personen om het leven gekomen.
Op onderstaande foto is de driehoeksconstructie duidelijk te zien (1920):
Na het ongeval in 1912 is Gleisdreieck een veelbewogen plek geweest. Ten tijde van de Berlijnse Muur was Gleisdreieck een eindstation. Het ooit zo druk bezochte overstapstation heeft een rustige tijd gekend. Pas na de val van de Berlijnse Muur zijn de netten van Oost-, en West Berlijn weer met elkaar verbonden. Net als in de beginperiode van Gleisdreieck geldt het staton ook nu weer als belangrijk overstapstation voor de U1 en de U2.
Op Google Maps (in earth view) kun je nog goed zien hoe de constructie van Gleisdreieck eruit ziet, en welke sporen nog worden gebruikt:
Grotere kaart weergeven
Het braakliggende terrein ten westen van het station is ook benoemd naar Gleisdreieck. Het terrein wat er nu zo treurig bijligt was ooit een groot goederenstation. Nu liggen de plannen klaar om het gebied om te toveren tot stadspark. De ontwikkelingen kun je volgen op http://www.gleisdreieck-dialog.de/.
Ten tijde van de Muur was Gleisdreieck alleen eindstation voor de metro die nu richting Potsdamer Platz gaat omdat de lijn daar ergens onder Oost-Berlijns grondgebied terecht kwam. In de 70er jaren werd de lijn ingekort en werd Wittenbergplatz eindstation. Het hoog liggende deel van station Nollendorfplatz werd een vlooienmarkt en het ongebruikte tracé Nollendorfplatz-Gleisdreieck werd gebruikt als testtraject. Metro’s op de andere lijn in de richting Schlesisches Tor passeerden Gleisdreieck gewoon. Voor deze treinen was Schlesisches Tor eindstation. Pas na de val van de Muur is het stukje Schlesisches Tor-Warchauer Strasse weer in ere herstelt.
Er wordt daar in de zomer ook nog zand gestort, met een geweldig groot beachvolleybalpark als resultaat: http://www.beach61.de. Ook heel leuk om alleen een drankje te doen!