Met de auto naar Berlijn is heel simpel, zeker als je dichtbij de Duitse grens woont. Als je een auto voor de deur hebt staan is het makkelijk even een impulsief weekendje Berlijn te doen. Je stapt in de auto, volgt de bordjes Hannover > Magdeburg > Berlijn en afhankelijk van je woonplaats zit je in rond de 6 á 7 uur in Berlijn… Ideaal toch?

Houd er rekening mee dat Berlijn sinds 1 januari 2008 een milieuzone heeft ingevoerd, alle auto’s die het centrum van Berlijn inwillen hebben een groene milieusticker nodig die rond de € 10 kost. Heb je deze niet? Dan riskeer je een boete van € 80.

Op deze pagina kun je alles lezen over:

De afstand naar Berlijn

Als je de snelste route neemt vanuit Nederland naar Berlijn zijn dit ongeveer de afstanden waar je mee moet rekenen.

Vanuit Nederland naar Berlijn

Afstand Groningen naar Berlijn = 572 kilometer, reistijd = 5 uur en 16 minuten
Afstand Apeldoorn naar Berlijn = 576 kilometer, reistijd = 5 uur en 22 minuten
Afstand Utrecht naar Berlijn = 637 kilometer, reistijd = 5 uur en 54 minuten
Afstand Eindhoven naar Berlijn = 644 kilometer, reistijd = 5 uur en 54 minuten
Afstand Amsterdam naar Berlijn = 661 kilometer, reistijd = 6 uur en 10 minuten
Afstand Maastricht naar Berlijn = 672 kilometer, reistijd = 6 uur en 06 minuten
Afstand Haarlem naar Berlijn = 679 kilometer, reistijd = 6 uur en 19 minuten
Afstand Rotterdam naar Berlijn = 695 kilometer, reistijd = 6 uur en 23 minuten

Vanuit België naar Berlijn

Afstand Antwerpen naar Berlijn = 731 kilometer, reistijd = 6 uur en 40 minuten
Afstand Brussel naar Berlijn = 766 kilometer, reistijd = 6 uur en 55 minuten

Afstanden en reistijden kun je gratis opzoeken bij maps.google.com of routenet.nl. Hier kun je ook makkelijk je autorit naar Berlijn plannen, of een routebeschrijving vinden. Een ouderwetse kaart of een navigatiesysteem is natuurlijk een prima alternatief!

Mijn ervaring

Ik ben zelf regelmatig met de auto naar Berlijn geweest en de duur van de rit lag meestal rond de 8 uur (dit was vanuit omgeving Haarlem naar Berlijn). Mijn ervaring is dat de meeste opstoppingen in Nederland zijn en dat je in Duitsland redelijk makkelijk door kunt rijden. Vanaf de Nederlands/Duitse grens is het nog zo’n 600 kilometer rijden. Probeer je rit, als het kan, op een zondag te plannen. Omdat vrachtwagenverkeer dan verboden is op de Duitse snelwegen, is het vaak een stuk minder druk op de weg.

Autorijden in Duitsland is echt een hele verademing: de wegen zijn breed, mooi, lang, en er zijn weinig opstoppingen omdat er veel minder op-, en afritten zijn. Je hebt niet veel op en afritten nodig, maar let er wel vast op dat deze in Duitsland korter zijn dan in Nederland.

Binnendoor naar Berlijn

Als je wat meer tijd hebt kun je ook besluiten om juist niet over de snelwegen naar Berlijn te rijden, want de binnenlanden van Duitsland zijn ook het bezoeken waard. Sporen van de DDR zijn nog veel terug te zien in het oosten van Duitsland. Benieuwd? Bekijk dan deze route: binnendoor naar Berlijn.

Snelwegen in Berlijn en de Berliner Ring

Eenmaal aangekomen op de Berliner Ring (de stadsring van Berlijn) wordt het weer wat drukker. Maar ook hier is het rijden niet zo stressvol als in Nederland, de borden zijn duidelijk en afritten worden op tijd aangegeven.

De Berliner Ring

De ringweg van Berlijn staat ook wel bekend als de:

  • A10
  • Bundesautobahn 10
  • Autobahn 10
  • Of afgekort als BAB 10

Zoals je kunt zien op de kaart zijn er verschillende afritten richting het centrum van Berlijn en richting Potsdam. Afrit 1 begint aan het knooppunt van Schwanebeck (vroeger Prenzlau), waar er verbinding is met de A 11 van Stettin/Prenzlau. Ook snelwegen A2, A9, A12, A13 en A24 sluiten op de Berliner Ring aan. De BAB 10 wordt met de kleinere Berliner Stadtring en andere delen van Berlijn verbonden via de A111, A113, A114 en A115. De BAB 10 is gebouwd tussen 1936 en 1939.

Potsdam, de hoofdstad van Brandenburg, ligt nog binnen de stadsring. Dat geeft dus al aan dat de ring van Berlijn redelijk groot is. De ringweg is zelfs zo groot dat deze nog deels in de provincie Brandenburg ligt. De BAB 10 heeft een totale lengte van 196 kilometer en is daarmee de grootste stadsring van Europa, ter vergelijking: de ringweg van Amsterdam telt slechts 32 kilometer.

Binnen Berlijn loopt ook nog de kleinere, onvolledige Berliner Stadtring (A 100). Haal deze twee dus niet door de war, dat zorgt nog wel eens voor misverstanden ;).

Snelwegen in Berlijn

Mijn ervaring is dat in Berlijn zelf nog redelijk goed auto te rijden valt, de wegen zijn breed. Veel wegen in de stad zijn zelfs drie- of meerbaans (de Heerstrasse, de grootste straat van Berlijn, maar ook Strasse des 17. Juni en de Karl-Marx-Allee). Het meeste verkeer wordt geregeld met stoplichten. Veel plekken in de stad, en de meeste hotels in Berlijn, zijn dan ook gemakkelijk met de auto te bereiken.

Parkeren in Berlijn

Het enige wat lastiger wordt is het parkeren van de auto, maar dit issue heb je eigenlijk in iedere grote stad. Je rijdt zo een uur voordat je een parkeerplaats hebt gevonden in het centrum van de stad, buiten het centrum gaat het vaak makkelijker.

Parkeren bij het hotel

De meeste hotels in Berlijn bieden parkeerplaatsen aan. Vaak zijn deze bewaakt en betaal je rond de € 15 per dag. De prijs die je voor het parkeren betaalt varieert wel enorm per hotel, er zijn hotels met parkeergelegenheid vanaf € 5, maar ook hotels die er € 30 voor vragen. Vanzelfsprekend zijn parkeerplaatsen in het centrum duurder dan buiten het centrum.

Omdat het meestal nogal een gezoek is naar hotels met goede en goedkope parkeergelegenheden heb ik voor het gemak even een lijstje opgesteld met accommodaties waar je je auto goedkoop parkeren kunt. Als je een hotel in het centrum van Berlijn wilt betaal je ook meer voor je parkeerplaats. De meeste parkeerplaatsen van hotels zijn openbare parkeerplaatsen.

Hotels in Berlijn met goedkope parkeergelegenheid (in het centrum)

  • Hotel Ludwig van Beethoven. Hotel in Kreuzberg met veel faciliteiten, gratis wifi en metrostation Hermannplatz op 50 meter afstand. Parkeren is gratis.
  • Hotel Modena. Hotel en pension in een oud stijlvol gebouw bij de Kurfürstendamm. Parkeren kost € 3 per dag.
  • Hotel Comet am Kurfürstendamm. Centraal in de Ku’damm en gemakkelijk te bereiken. Parkeren kost € 5 per dag.
  • Hotel Wittelsbach. Ook dit hotel ligt bij de Kurfürstendamm, maar wel in een gezellig zijstraatje. Parkeren kost hier € 5 per dag.
  • Apartments am Brandenburer Tor. Appartementen vlakbij de Brandenburger Tor. Parkeren kost € 7 per dag.
  • Jugendhotel Kreuzberg. Kreuzberg is één van mijn favoriete wijken, en dit hotel is makkelijk te bereiken met OV. Parkeren kost hier € 7 per dag.
  • Schönhouse Apartments. Op 10 minuten lopen vanaf Alexanderplatz en in de gezellige wijk Prenzlauer Berg. Parkeren kost € 8 per dag, reserveren vereist.
  • Mercure hotel. Modern hotel in Mitte, vlakbij de Reichstag. Parkeren kost € 9 per dag.

Hotels in Berlijn met goedkope parkeergelegenheid (buiten de milieuzone)

  • Hotel Krubat an der Spree. Buiten het centrum maar vlakbij het oude centrum van Spandau. S-bahn station op loopafstand, zwembad, spa, dakterras, gratis fietsen en gratis ontbijt. Parkeren is gratis en privé.
  • City Partner hotel ACHAT. Luxe hotel gelegen in Spandau. Met het OV binnen no-time in het centrum van Berlijn. Parkeren is gratis.
  • Hotel Jorena. Klein, rookvrij en intiem hotel met 8 kamers, gelegen in de groene wijk Köpenick. Ze bieden veel sportactiviteiten aan. Parkeren is gratis.

P&R

Je kunt er ook voor kiezen om per auto naar de rand van de stad te rijden en vanaf daar verder te reizen met het openbaar vervoer. De Park & Ride van Berliner Verkehrstriebe werkt ongeveer hetzelfde als PR van de NS. Meer info kun je vinden op de website van de BVG of bij de Berliner Verkehrs Betrieben.

Openbare (gratis) parkeerplaatsen in Berlijn

Ik zou er voor kiezen om mijn auto in de garage van het hotel te laten staan omdat het openbaar vervoer van Berlijn erg goed is, en vaak ook sneller dan de auto. Tevens bespaar je zo parkeerkosten in de stad en het risico dat je auto wordt opengebroken (buitenlandse auto’s lopen vaak meer risico overvallen te worden).

Parkeren is over het algemeen prijzig in Berlijn, maar relatief goedkoop in vergelijking met andere (Nederlandse) steden. De prijzen varieëren tussen de € 0,50 en € 3,00 per uur. Er zijn er ook een aantal parkeergarages in Berlijn waar je gratis kunt parkeren.

Gratis parkeren in Berlijn:

  • Deutsche Oper (Mitte), 300 gratis parkeerplaatsen.
  • Ernst Reuter Haus (Charlottenburg), 100 gratis parkeerplaatsen doordeweeks.
  • Karl-Marx-Allee (Kreuzberg), gratis parkeren direct langs de straat.
  • Beselerkaserne Berlin (Spandau), 200 gratis parkeerplaatsen.
  • Allee center Berlin (Lichtenberg), 300 gratis parkeerplaatsen.

Voor details of meer informatie gratisparken.de.

Parkeren op het vliegveld

Berlijn heeft momenteel twee vliegvelden in gebruik, Schönefeld en Tegel. Beide luchthavens bieden voldoende parkeerplaats aan. Er zijn verschillende parkeerplaatsen om je auto voor korte of langere tijd te stallen. De prijzen variëren van € 2,50 per uur tot € 39 voor acht dagen. Beide luchthavens zijn met het openbaar vervoer te bereiken.

Duitse verkeersregels

Maximum snelheid

Binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 km/uur.
Buiten de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 100 km/u.
Op de Autobahn geldt een adviessnelheid van 130 km/uur, mits anders aangegeven met borden.
Dit is een adviessnelheid en dus geen verplichte maximum snelheid. Je mag dus harder rijden, je loopt alleen het risico dat wanneer er iets gebeurt je niet verzekerd bent door je verzekeraar. Denk hier dus aan!

De boetes voor snelheidsovertredingen

Tot 10 km/u: €10
16-20 km/u: € 30
21-25 km/u: € 40
26-40 km/u: € 75
41-50 km/u: € 100
Boetes zijn hoger binnen de bebouwde kom.
Vanaf 26 km/u te hard kan ook een rijontzegging tot drie maanden worden opgelegd.

Milieusticker

In het centrum van Berlijn zijn auto’s verplicht een milieusticker te hebben. Heb je deze niet kun je een boete van € 80 krijgen. Lees onderaan de pagina meer over de milieustickers.

Parkeerovertreding

Boetes € 10 tot € 50, plus eventueel wegsleepkosten.

Winterbanden

Vanaf mei 2006 zijn auto´s verplicht om in winterse omstandigheden een winteruitrusting bij zich te hebben. Onder die winteruitrusting verstaat men hoofdzakelijk de bekende winterbanden maar daarnaast ook voldoende ruitenvloeistof. Sinds 1 december 2010 ben je daarnaast ook verplicht om bij sneeuw en ijzel je auto van winterbanden te voorzien. Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen. Het spreekt voor zicht dat je ook de maximale snelheid van de banden niet mag overschrijden. De boete op het rijden met ongeschikte banden is €40; in geval van gevaarzetting of hinder kan de boete oplopen.

Winterbanden nu verplicht in Duitsland

Winterbanden nu verplicht in Duitsland bij sneeuw en ijzel

Milieuzone in Berlijn

Berlijn heeft een milieuzone ingevoerd om milieuvervuilende auto’s te weren uit het stadscentrum. Het hele gebied wat binnen de Ringbahn ligt (dit is de route van de S-Bahn die in een circel om het stadscentrum rijdt) is nu een milieuzone. Dit omvat een oppervlakte van 88 km2, waar 1 miljoen mensen wonen. De maximale grens van aandeel stikstofdioxide (NO2) was overschreden, en er zijn maatregelen getroffen om de bewoners in dit gebied te beschermen. Je zult, wanneer je de milieuzone binnen wilt rijden borden zien ter informatie dat je de zone in rijdt.

Alle auto’s, vrachtwagens en andere voertuigen die zich binnen deze zone bevinden moeten van een groene sticker zijn voorzien. Deze stickers zijn verkrijgbaar bij alle afgiftekantoren voor kentekenbewijzen, organisaties die bevoegd zijn uitlaatgasonderzoek te doen, zoals TÜV, DEKRA en GTÜ, en geautoriseerde garages. Ook bezoekers van de stad kunnen hier voor hun voertuigen de plakkaten verkrijgen, prijzen voor de milieustickers variëren per auto van € 5,00 tot € 15,00.

Nederlanders kunnen een plakkaat ook bestellen bij Tuev Nord, op deze website is ook veel informatie te vinden over de keuring (in het Nederlands).

Je kunt er ook voor kiezen om in Duitsland een milieusticker te kopen bij een tankstation. Meer informatie kun je vinden over mijn blogpost over de Umweltzone in Berlijn.

Als je de mileusticker allemaal teveel gedoe vindt kun je ervoor kiezen om een hotel te zoeken wat buiten de mileuzone ligt. Vanzelfsprekend liggen deze ook verder bij het centrum vandaan, maar vaak zijn ze wel goedkoper, je kunt je auto er goedkoper parkeren en vaak zijn er goede verbindingen met de metro of S-Bahn richting het centrum. Je kunt er ook voor kiezen om met de trein naar Berlijn te gaan. Voor € 49 zit je in het centrum van Berlijn zonder gedoe met milieustickers.

Samen reizen

Plek over in de auto? Dan zou je ook kunnen overwegen om andere passagiers mee te nemen in de auto, en daarvoor een bedrag te vragen. Andersom kun je je ook als lifter bij verschillende netwerken aanmelden om zo een goedkope ride te regelen. Gezellig, goedkoop en ook nog eens milieubewust. Bij zulke liftnetwerken is het vaak mogelijk om te filteren op opstapplaats. Een bekende aanbieder is Blablacar. Er zijn ook verschillende Facebookgroepen waar je het kunt proberen, bijvoorbeeld Nederlanders in Berlijn of Mitfahrgelegenheit Berlin Niederlanden.