Het openbaar vervoer is in Berlijn uitstekend geregeld. Het is efficient, goedkoop en veilig. Bovendien is elke locatie in de stad is makkelijk te bereiken! Hoe je het makkelijkst van A naar B komt? De routeplanner op fahrinfo.bvg.de geeft de snelste route!

Het handigst in het gebruik zijn de verschillende trajecten van de U-Bahn (Untergrundbahn – ondergrondse metro) en S-Bahn (Stadtschnellbahn – bovengrondse sneltrein). Het verschil tussen deze 2 is dat de U-Bahn meestal ondergronds en de S-Bahn meestal bovengronds rijdt (ook naar buiten het stadscentrum), overstappen tussen deze twee is geen probleem. Daarnaast rijden er overal bussen, trams en taxi’s in Berlijn.

Kaartjes voor het OV koop je op de stations in de daarvoor bestemde kaartjesautomaten, deze staan meestal op het perron of in de stationshal. De stations beschikken niet over controlepoortjes maar wel ben je verplicht je ticket af te stempelen, anders is deze ongeldig.

Type vervoer

  • Bus 100
    Het goedkope alternatief voor een sightseeingbus die langs de belangrijkste bezienswaardigheden rijdt.
  • S-Bahn
    De metro/sneltrein die doorgaans bovengronds, iets langere afstanden, rijdt.
  • U-Bahn
    De metro die doorgaans ondergronds, iets kortere afstanden, rijdt.
  • Taxi

Algemene informatie

OV-zones in Berlijn

De prijs van het openbaar vervoer in Berlijn is goed betaalbaar en wordt berekend naar het aantal zones watje wilt bereizen. Berlijn is opgedeeld in zone A, B en C. Voor een bezoekje aan Berlijn heb je meestal genoeg aan de zones A en B.

Zone A
Het centrum van de stad (binnen de ringbahn van de S-Bahn – dit zijn de S41 met de klok mee en S42 tegen de klok in die in een cirkel om het centrum rijden).
Zone B
De buitenwijken van Berlijn (zoals Spandau en de luchthaven Tegel).
Zone C
Steden en dorpen die tegen Berlijn aanliggen (zoals Potsdam, de hoofdstad van Brandenburg, Oranienburg, daar waar het voormalige concentratiekamp Sachsenhausen ligt en luchthaven Schönefeld).

bvg karte 2015 12

Click voor actuele kaart op bvg.de.

  • Klik op het bovenstaande plaatje voor een groter overzicht van het openbaar vervoer netwerk van Berlijn.
    Op deze kaart kun je precies zien welke stations binnen welke zone liggen. De binnenste cirkel is zone A, en de buitenste zone C, de middelste zone is B. Kaarten van het nachtnet, of van het treinennet vind je op de site van de BVG.
  • De lijnen op de kaart geven alle trajecten van de S-Bahn en U-Bahn aan.
    Iedere lijn heeft zijn eigen kleur en wordt meestal met de corresponderende kleur op de kaart aangeduid op de stations en en borden. Op de matrixborden op de stations kun je ook terugvinden in welke richting de treinen rijden. Vaak zijn dit de eindstations van de desbetreffende lijn (bijvoorbeeld U6 richting Alt-Tegel) maar dit kan ook een station op de route zijn (bijvoorbeeld Tierpark aan de U5).
  • De rondjes geven aan wanneer een station een overstapstation is.
    Je kunt dan overstappen op een andere U-Bahn of S-Bahn.

Tip: Maak gebruik van de metrokaarten

Een kaart van het metronetwerk kun je gratis bij informatiepunten op het station (Kundenzentrum) verkrijgen. Ook de mobiele app Fahrinfo Berlin is erg handig, deze beschikt over een kaart die na download ook offline beschikbaar is en over een routeplanner.

OV-kaartjes kopen

Het makkelijkst is om als toerist gewoon een dagkaart te kopen voor het openbaar vervoer. Berlijn is een grote stad en het is makkelijk en snel om langere afstanden met de metro te overbruggen. Ook een een 48-, of 72 uurs kaart kan handig zijn. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over afstempelen van de tickets en je kunt gewoon overal instappen. Mocht je alleen een kort stukje willen reizen, dan kun je kiezen voor het Einzelfahrausweis, deze is 2 uur geldig. Zodra je drie of meer enkeltjes koopt ben je met een dagkaart al goedkoper uit. Ben je met drie of meer personen en reis je samen? Dan is een Kleingruppenkarte wat voor jou (voor maximaal 5 volwassen reizigers).

Let wel je kaartje is pas geldig als je hem hebt afgestempeld! Stempelautomaten staan op elk station.

Waar koop ik een kaartje?

Kaartjes zijn te koop op alle stations, in de automaten in de tram (alleen muntgeld!) en bij de klantenservice (Kundenzentrum). Alle stations zijn voorzien van automaten, vaak kun je deze vinden op de perrons en in de stationshallen. Een loket (Kundenzentrum) vind je alleen op de grotere stations zoals Hauptbahnhof, Spandau en Ostbahnhof, de stations waar je ook aankomt wanneer je met de trein naar Berlijn reist.

Alternatief kun je ook tickets kopen in de mobiebe applicatie van de BVG (te vinden in de Apple en Android app store onder de naam ‘Fahrinfo Berlin’), betalen doe je met creditcard.

Tweedehandskaartjes

Het is je vast wel eens overkomen als je vaak in Berlijn komt; lui die je een kaartje aanbieden of vragen naar een kaartje die je niet meer gebruikt. Het idee is als volgt, deze daklozen verzamelen weggegeven kaartjes van mensen die ze niet meer nodig hebben. Vervolgens verkopen zij deze door aan personen die een ticket nodig hebben voor een goedkoper tarief. Tel uit je winst! Hierdoor is het mogelijk om voor een prikkie te reizen, hoewel ik het niet aanraad als je niet bekend bent met het Berlijnse OV want je moet er goed opletten dat het kaartje voor de juiste zones en de juiste dag geldig is. Daarnaast is de zwarthandel van deze tickets verboden.

P1000746 OV BerlijnDagkaartjes en enkeltjes voor de zones AB in Berlijn.

Krijg ik korting?

Het Berlijnse OV kent een kortingstarief (Ermäßigungstarif). Bijna alle tickets zijn in normaal tarief en in kortingstarief beschikbaar. Je krijgt ongeveer 20% korting op de kortingskaartjes. De kortingskaartjes mag je gebruiken voor:

  • Kinderen van 6 tot en met 14 jaar

Kinderen tot 6 jaar reizen gratis mee met een volwassen begeleider.

Waar is mijn ticket geldig?

Alle kaartjes voor het openbaar vervoer zijn geldig voor alle vervoersmogelijkheden binnen de desbetreffende zone. Daartoe behoren de:

  • U-Bahn
  • S-Bahn
  • Tram
  • Bus
  • Regionale treinen binnen Berlijn (Regionalbahn)
  • Veerboten van de BVG

Geen of ongeldig kaartje, wat dan?

Er staat een boete van € 60,- op het zwartrijden in het Berlijnse openbaar vervoer. Er wordt regelmatig steekproefsgewijs op tickets gecontroleerd. Heb je geen vervoersbewijs, een vals vervoersbewijs, een verkeerd of niet afgestempeld vervoersbewijs? Dan heb je pech!

De controles worden meestal uitgevoerd door controleurs ‘in burger’. Je herkent ze niet, totdat de deuren sluiten en er om vervoersbewijzen wordt gevraagd. Er zijn bepaalde metrolijnen die vaak worden gecontroleerd. Zo kwam ik zelf vaak controleurs tegen in de U1, de U8 en sommige stukken op de U2. Echter, beter kun je het er niet op gokken en gewoon een kaartje kopen. Je maakt tenslotte gebruik van een dienst en daar betaal je voor. Simple as that! Mocht je toch geen geldig vervoersbewijs op zak hebben dan kennen ze geen genade en krijg je een boete. Betaal de boete het liefst contant om eventuele administratiekosten te voorkomen.

DSC01845 OV BerlijnVergeet niet je kaartje te stempelen. Standaard komen de kaartjes zonder datum uit het automaat, zo kun je er niet legaal mee reizen. Stempel dus altijd je ticket af bij één van de stempelautomaten op de stations.

Routeplanner voor het Berlijnse OV

Hoe kom ik snel van A naar B?

Hoe kom je het snelst van Alexanderplatz naar je hotel? Of hoe kom je het snelst van vliegveld tegel naar het centrum van de stad? Kortom; hoe kom je van A naar B in Berlijn? Om dit uit te vogelen kun je natuurlijk kijken op de kaart van het openbaar vervoer in Berlijn. Het is handig om in Google Maps te kijken wat de ligging is van je hotel, en welk metrostation daar dichtbij in de buurt ligt. In Berlijn is er altijd wel een metrostation op loopafstand en vaak reist dit prettiger en efficiënter dan de bus, de bus leent zich echter beter voor wat sightseeing. Als je het dichstbijzijnde metrostation hebt gevonden kun je eenvoudig op de kaart zien welke lijn je nodig hebt.

Plan je route met de BVG (Berlijnse OV-bedrijf)

Voor de meest actuele informatie en vertrektijden kun je het beste kijken bij de routeplanner van het BVG, de BVG is het vervoersbedrijf van Berlijn (routeplanner in het Engels). Hier kun je ook exact de route plannen van punt A naar punt B. De BVG beschikt ook over een handige mobiele app die je in de stad kunt gebruiken als je internet tot je beschikking hebt.

bvg routeplannerRouteplanner van de BVG. 

Plan je route met Google Maps

Tegenwoordig kun je ook je route met het openbaar vervoer uitstekend plannen met behulp van Google Maps. Je hoeft enkel je gewenste vertrek- en aankomstlocatie in te vullen en Google geeft je verschillende opties.

routeplanner google mapsRouteplanner van Google Maps (meestal geeft de BVG snellere en betere verbindingen). 

Tarieven OV in Berlijn 2016

Laatste update januari 2016. Prijzen onder voorbehoud. 

  • Kurzstrecke
    Kaart is geldig voor een rit van maximaal drie S- of U-Bahnstations, danwel niet meer dan zes haltes met de bus of tram.

    • € 1,70
  • Kurzstrecke 4-Fahrten-Karte
    Als je gelijk een vierrittenkaart koopt ben je goedkoper uit dan met vier losse Kurzstrecke tickets. De losse kaartjes stempel je apart af.

    • € 5,60
  • Einzelfahrausweis
    2 uur lang reizen met het OV, overstappen of pauzeren onderweg is toegestaan, terugreizen echter niet.

    • Zone A en B : € 2,70
    • Zone B en C : € 3,00
    • Zone A, B en C : € 3,30
  • Einzelfahrausweis 4-Fahrten-Karte
    Als je gelijk een vierrittenkaart koopt ben je goedkoper uit dan met vier losse dagtickets. De losse kaartjes stempel je apart af.

    • Zone A en B: € 9,00
  • Tageskarte
    Dagkaart, geldig van het moment van kopen tot 3:00 volgende ochtend.

    • Zone A en B : € 7,00
    • Zone B en C : € 7,30
    • Zone A, B en C : € 7,60
  • Weekkaart
    7 dagen geldig.

    • Zone A en B : € 30,00
    • Zone A, B en C : € 37,20
  • Maandkaart
    Een hele kalendermaand geldig.

    • Zone A en B : € 81,00
    • Zone A, B en C : € 99,90
  • Kleingruppenkarte
    1 ticket voor maximaal 5 personen, 1 dag geldig. Voordelig met 3 personen of meer. Let wel op dat je continu samenreist, omdat je maar 1 kaartje hebt.

    • Zone A en B : € 17,30
    • Zone B en C : € 17,50
    • Zone A, B en C : € 17,80
  • Citytourcard
    Kaart voor toeristen met korting op enkele betaalde attracties. Kortingen lopen op tot 20 – 25%.

    • Zone A en B : € 17,40 (48 uur)
    • Zone A en B : € 24,50 (72 uur)
    • Zone A, B en C : € 19,40 (48 uur)
    • Zone A, B en C : € 26,50 (72 uur)
  • Welcomecard
    Kaart voor toeristen met korting op enkele betaalde attracties. Kortingen lopen op tot 20 – 25%.

    • Zone A en B : € 19,50 (48 uur)
    • Zone A en B : € 26,70 (72 uur)
    • Zone A, B en C : € 21,50 (48 uur)
    • Zone A, B en C : € 28,70 (72 uur)

Je dagkaart of enkeltje is ook in de nachtbus geldig.

Actuele prijzen zijn te vinden op de website van het BVG. Ook beschikt deze website over een routeplanner met reisinformatie, deze is zeer handig om je route van A naar B te plannen.

20161030-p1250539-berlijnblog-openbaar-vervoer-in-berlijn-2

Toeristentickets: Het verschil tussen de Citytourcard en de Welcomecard?

Er zijn twee soorten tickets speciaal voor toeristen, de Citytourcard en de Welcomecard, beide bieden kortingen aan voor musea en bezienswaardigheden. Prijzen en systeem zijn ongeveer gelijk aan elkaar, alleen de locaties waar je korting krijgt verschillen onderling. Het is de moeite waard om te kijken of je deze locaties wilt bezoeken en of je daarmee goedkoper uit bent.

De kortingen voor de City Tour Card vind je hier.
De kortingen voor de Welcome Card vind je hier.

De tickets kun je vinden in de ticketautomaten maar ook bij het loket (dan krijg je er een boekje bij) op de grote stations en op de vliegvelden. Sommige hotels bieten de kaartjes ook aan.

Voor langere tijd in Berlijn? 

Ben je voor studie, werk of voor een andere reden langer in Berlijn? Overweg dan de prijzen van maandkaarten en jaarkaarten te checken. Als je veel van het OV gebruik gaat maken gedurende de hele periode, dan is het doorgaans goedkoper. Actuele prijzen vind je op de website van de BVG.

Dienstregeling

Overdag

Overdag rijdt de S-Bahn om de 10 minuten in het centrum, en buiten het centrum om de 20 minuten, de U-Bahn rijdt om de (ong.) 4 minuten. Je kunt dus overdag eigenlijk op de bonnefooi naar een station lopen, want echt lang te wachten hoef je bijna nooit. Zeker niet als je op één van de hoofdtrajecten reist (bijvoorbeeld het stuk tussen Westkreuz, Charlottenburg, Zoo, Hauptbahnhof, Alexanderplatz), dit is een van de meest frequente verbindingen in de stad.

s Nachts

In het weekend rijden de meeste metro’s van Berlijn de hele nacht door (vr-za nacht en za-zo nacht), alleen niet met dezelfde regelmaat als overdag. Het kan dus voorkomen dat je 20 minuten op de metro moet wachten, maar dat is echt maximaal. Doordeweeks rijden de metro’s ongeveer tot 24:00, wanneer de laatste metro is geweest rijden er nachtbussen die dezelfde route afleggen als de metro. Je kunt de nachtbussen van Berlijn herkennen aan de “N” voor het lijnnummer. Vanzelfsprekend doet de nachtbus er wel wat langer over, maar je hoeft je nooit zorgen te maken dat je niet meer thuis komt! Weet je al hoelaat je ongeveer wilt vertrekken? Check dan vooraf in de routeplanner van de BVG welke verbinding je het beste kunt nemen.

Je dagkaart of enkeltje is ook in de nachtbus geldig, je hoef hier geen apart ticket voor te kopen.

IMG_0112 Potsdamer Platz

Het verschil tussen de U-Bahn en de S-Bahn?

Op kaarten zijn de S-Bahn en de U-Bahn als gelijkwaardig getekend, beide netten zijn gedeeltelijk boven- en ondergronds, daar zit het verschil niet in. De enige manier waaraan je kunt zien wat het is, is de letter die voor het nummer staat en dat de U-Bahn vaker (niet altijd dus) onder de grond rijdt dan de S-Bahn, de naam voor de Untergrundbahn is dus wat ongelukkig gekozen. Daarnaast is de U-Bahn vaak geel van kleur en de S-Bahn rood/crème.

Waar een S-Bahn komt, komt de U-Bahn vaak niet en waar de U-Bahn komt rijdt de S-Bahn vaak niet, hoewel er wel verschillende grote overstapstations zijn (station Friedrichstrasse, station Alexanderplatz en station Zoologischer Garten zijn voorbeelden). Op deze overstapstations is de afstand die je moet afleggen om van U-Bahn naar S-Bahn te komen vaak redelijk groot.

In het centrum is het U-Bahnnet veel fijnmaziger, maar de S-Bahn rijdt veel verder de regio in. De U-Bahn vervult vooral in West-Berlijn een belangrijke functie met acht lijnen. In Oost-Berlijn zijn slechts vier U-Bahnlijnen, daar is de rol van de S-Bahn veel groter, mede dankzij uitbreidingen naar nieuwbouwwijken aan de oostkant sinds de jaren zeventig.

Aan de S-Bahn is heel duidelijk te zien dat het in oost Duitse handen is geweest. Op bijna elk station staat een mevrouw klaar om om te roepen welke lijn eraan komt, waar hij naartoe gaat, wanneer je ingestapt moet zijn en wanneer hij weg rijdt. Voor mij overbodig en het lijkt erop dat ze op deze manier de mensen aan het werk willen houden. Jullie kennen vast wel het bekende “einsteigen bitte” en het “zurückbleiben bitte!” wat vaak door een norse oude vrouw door de luidsprekers wordt geroepen. Als ze die vrouwtjes nou eens inruilden voor een stel strakke mannen dan kon ik me er nog wel in vinden ;).

Overigens wordt de U-Bahn door de BVG (waar staat BVG voor?) geëxploiteerd, en de S-Bahn door de Deutsche Bahn.

Mijn ervaringen met het OV in Berlijn…

Ik vond het altijd een pretje om te reizen met het openbaar vervoer in Berlijn, de treinen zijn lang en rijden vaak. De kans dat je moet staan in de metro is dus niet zo groot, en dat is wel prettig aangezien de afstanden vaak groot zijn. Niet alleen daarom is het leuk, ook komt de metro langs vele mooie stations. In Berlijn heeft bijna elk station zijn eigen identiteit. Vooral op de lijn U3 (deze rijdt naar Krumme Lanke) vind je de meest prachtige metrostations! Ook op het noordelijke stuk van de U8 vind je een paar mooie pareltjes. De lijn U1 rijdt veelal boven de grond, heeft vele oude gezellige stationnetjes en geeft een leuk uitzicht! Zeker de rit over de Oberbaumbrücke is prachtig, dit is de brug die Kreuzberg en Friedrichshain met elkaar verbind. Tijdens de tijd van de muur was de brug afgesloten maar is nu weer levendiger dan ooit. De Oberbaumbrücke staat tussen de stations Warschauer Strasse en Schlesisches Tor aan het begin van de U1.

Vaak zul je in de metro wat muzikanten tegenkomen (vooral in het oosten van de stad), soms superleuk, soms helemaal niet. Soms zijn het gewoon mensen met een hart voor muziek en soms zwervers die bedelen om wat centen. Ook zal het niet ongewoon zijn wanneer een zwerver je een straatkrant probeert aan te smeren.

Voor minder validen

De meeste metro's in Berlijn zijn gelijkvloers.

De meeste metro’s in Berlijn zijn gelijkvloers.

Aan minder valide mensen en gehandicapten is gelukkig ook gedacht in Berlijn! De metro’s (U-Bahn en S-Bahn) zijn overwegend gelijkvloers met de perrons. Je kunt als invalide dus makkelijk met een rolstoel naar binnen rijden. Ook bussen zijn allemaal rolstoeltoegankelijk. De buschauffeur zal helpen met een uitschuifbare oprijplaat zodat je met een rolstoel naar binnen kunt rijden.

In de metrowagons, trams en bussen is vaak een speciale plek voor rolstoelen. Deze staat op de buitenkant op de deuren aangegeven.

Op bijna elk station is een lift aanwezig. Zeker de nieuwere lijnen en de grotere stations zijn goed begaanbaar met een rolstoel. Bij oudere stations is soms geen lift beschikbaar, de lijn U1 bijvoorbeeld heeft weinig liften omdat het een vrij oude lijn is. Je kunt op de metrokaart zien welke stations zijn voorzien van een lift en/of roltrap, dit staat aangegeven met een geel icoontje.

Andere vervoerstips

Goedkoop alle bezienswaardigheden langs met bus 100

Bus 100 rijdt van Station Zoologischer Garten naar Station Alexanderplatz heen en weer. Bus 100 is een lijndienst speciaal voor toeristen, je komt langs een aantal bekende bezienswaardigheden zoals de Reichstag, de Siegesäule, Tiergarten en Bellevue. Met een ticket van het BVG kun je gewoon instappen en uitstappen waar je maar wilt. De bus komt bijna elke 5 minuten, ideaal! Vroeger was dit overigens de eerste buslijn die het westen van Berlijn met het oosten verbond, nu wordt deze lijndienst praktisch enkel nog gebruikt door toeristen.

20140419 IMG_4390 BerlijnBlog bus100

Laat de auto thuis

Met het geweldige OV-systeem in Berlijn is het eigenlijk niet nodig om een auto te huren of met de auto Berlijn te verkennen. Vaak kan de auto voor een prikkie bij het hotel worden geparkeerd, soms zelfs bewaakt. Je loopt dan niet de kans boetes te krijgen, je auto niet te kunnen parkeren of in de file terecht te komen. En daarnaast, je hoeft je geen zorgen te maken om de milieuzone.

Huur een fiets

De afstanden in Berlijn zijn behoorlijk pittig. Alles binnen de ring te voet doen? Dat is er dan ook niet bij. Als je toch graag veel ziet van de stad kan een fiets de perfecte uitkomst zijn! Zo zie je meer van de stad en je kunt je een echte local voelen. Fietsen in Berlijn is populair maar de stad is niet overal perfect voorbereid op Fahrradfahrer. Houd er dus rekening mee dat je af en toe op de autoweg moet fietsen en extra rekening houdt met autoverkeer. Hier lees je meer over fietsen in Berlijn.

20160408 - _DSF1939- BerlijnBlog

In een Trabant door Berlijn met Trabi Safari

Niet openbaar maar toch vervoer door Berlijn is de Trabi Safari. Voor ongeveer € 35,- (dit is p.p bij 2 personen, hoe meer personen per auto, hoe lager de prijs zal zijn) kun je voor 1,5 uur in een échte oude trabant de stad verkennen! Het ziet er ontzettend leuk uit, de DDR-auto’s zijn mooi opgeknapt en je krijgt ook nog eens een hoop over Berlijn te horen. De Trabi Safari vertrekt vlak achter Potsdamer Platz.