Het openbaar vervoer in Berlijn is uitstekend geregeld. Het is niet alleen efficiënt, goedkoop en veilig, het is ook gewoon de makkelijkste en leukste manier om alle (uit)hoeken van de stad te ontdekken. Alles wat handig is om te weten over het openbaar vervoer in Berlijn deel ik op deze pagina. Heb je na het lezen van deze pagina nog onbeantwoorde vragen of een handige aanvulling voor andere lezers? Laat dan gerust een reactie achter onder dit artikel.

Hoe werkt het openbaar vervoer in Berlijn?

Het OV-net van Berlijn is erg uitgebreid en met de verschillende vervoersmidddelen (metro, tram, bus, etc.) kun je iedere uithoek van de stad makkelijk bereiken.
Hoe je het makkelijks van A naar B komt? Daar kun je de handige routeplanner van de BVG voor gebruiken.
Voor vertrek koop je op het station een vervoersbewijs dat het beste bij jouw reisgedrag past (bijvoorbeeld een dagkaart of een enkele reis), stempelt deze af bij een stempelautomaat en stapt in de lijn naar keuze. Zo simpel is het. Gute Fahrt!

OV in Berlijn in het kort

Hierbij korte antwoorden op de meest gestelde vragen. Scroll verder naar beneden of klik op de links voor meer gedetailleerde informatie over zones van het OVhet plannen van je route, ticketsprijzen en de dienstregeling.

Zones
Berlijn is onderverdeeld in drie zones: zone A (de binnenstad), zone B (de buitenwijken) en zone C (omliggende gebieden waaronder luchthaven Schönefeld, Potsdam en voormalig concentratiekamp Sachsenhausen). In de meeste gevallen heb je genoeg aan een tickets voor zones A en B.
➤ Meer over zones

Route plannen
Nee hoor, ook ik ken niet iedere tramlijn uit mijn hoofd. Daarom raadpleeg ik regelmatig de routeplanner van de BVG. Deze geeft gedetailleerd uitkomst over de snelste en makkelijkste route van A naar B.
➤ Meer over route plannen

Vervoersbewijzen
Tickets voor het openbaar vervoer koop je in de kaartjesautomaten (in de stationshal, op het perron of in de tram), bij de buschauffeur of via de mobiele app van de BVG. Vergeet niet je ticket voor je reis af te stempelen, anders is deze ongeldig.
➤ Meer over vervoersbewijzen

Prijzen
Bepaal op basis van je reisgedrag welk ticket voor jou het handigst is. Een enkele reis, dagkaart of misschien wel een weekkaart?
➤ Meer over prijzen

Dienstregelingen
Grofweg rijdt het reguliere openbaar vervoer tussen 4:00 ’s morgens en 12:00 ’s avonds, aangevuld met nachtbussen. In de weekenden rijden ook metro’s de hele nacht door. Op feestdagen geldt de zonsdagsdienstregeling. Raadpleeg voor gedetailleerde informatie op jouw route de routeplanner van de BVG.
➤ Meer over dienstregelingen

Plan hier je route

Tram M5 in de Oranienburger Straße richting Hauptbahnhof

OV-zones in Berlijn

De prijs van het openbaar vervoer in Berlijn is goed betaalbaar en wordt berekend naar het aantal zones waarin je wilt reizen. Berlijn is opgedeeld in de zones A, B en C. Tickets zijn te koop voor ‘zones A en B’, ‘zones B en C’ of ‘zones A, B en C’. Voor een bezoekje aan Berlijn heb je in de meeste gevallen genoeg aan de zones A en B.

Welke zones zijn er in Berlijn?

Hoe werken de zones en OV-kaarten in Berlijn?

Op onderstaande OV-kaart kun je precies zien welke stations binnen welke zone liggen. De binnenste cirkel is zone A, de middelste zone B, de buitenste zone C. Vervoersbewijzen in Berlijn koop je per zone (voor de ‘zones A en B’, ‘zones B en C’ of ‘zones A, B en C’).

Kaart openbaar vervoer Berlijn zone A 2017

Hier is zone A te zien. Klik op bovenstaande afbeelding voor een groter formaat van het openbaar vervoer netwerk van Berlijn.

Alle trajecten van de S-Bahn en U-Bahn staan op de OV-kaart met gekleurde lijn aangegeven. Iedere lijn heeft zijn eigen kleur op de kaart en wordt met de corresponderende aangeduid op de stations . Op de matrixborden op de stations kun je ook terugvinden in welke richting de treinen rijden. Vaak zijn dit de eindstations van de desbetreffende lijn (bijvoorbeeld U6 richting Alt-Tegel) maar dit kan ook een station op de route zijn (bijvoorbeeld Tierpark aan de U5) als de metro niet doorrijdt tot het eindpunt. De rondjes geven aan wanneer een station een overstapstation is. Je kunt dan overstappen op een andere U-Bahn of S-Bahn of op de trein.

Waar vind ik OV-kaarten?

Alle stations en metro’s zijn voorzien van metrokaarten (vaak als sticker op de ticketautomaten of in de metro op het plafond). Een papieren kaart van het metronetwerk kun je gratis bij informatiepunten op het station (Kundenzentrum) verkrijgen. Ook de mobiele app Fahrinfo Berlin is erg handig, deze beschikt over een kaart die na download ook offline beschikbaar is en over een routeplanner.

Soorten vervoersmiddelen

Het handigst in het gebruik zijn de verschillende trajecten van de U-Bahn (Untergrundbahn – ondergrondse metro – in beheer van de BVG) en S-Bahn (Stadtschnellbahn – bovengrondse sneltrein – in beheer van de Deutsche Bahn). Deze twee metronetten sluiten naadloos op elkaar aan en overstappen is geen enkel probleem en kan zelfs met hetzelfde ticket. Daarnaast rijden er overal bussen, trams en taxi’s in Berlijn.

Uit welke vervoersmiddelen bestaat het Berlijnse OV?

  • U-Bahn
    De metro die doorgaans ondergronds iets kortere afstanden met meerdere stops aflegt (de U-Bahn is vooral geconcentreerd in de binnenstad). De 10 U-Bahntrajecten worden aangeduid met de letter U, gevolgd door het nummer van het traject (bijvoorbeeld U1, U2 en U3). Naast de letter is de U-Bahn te herkennen aan de gele wagons die door de BVG worden geëxploiteerd.
    ➤ Meer over de U-Bahn
  • S-Bahn
    De snelmetro/sneltrein die doorgaans bovengronds iets langere afstanden met minder stops aflegt (de S-Bahn verbindt de binnenstad met de buitenwijken). De 13 S-Bahntrajecten worden aangeduid met de letter S, gevolgd door het nummer van het traject (bijvoorbeeld S1, S2 en S3). Naast de letter is de S-Bahn te herkennen aan de geel/rode wagons die door de Deutsche Bahn worden geëxploiteerd.
    ➤ Meer over de S-Bahn
  • Trams
    Het uitgebreide tramnetwerk van Berlijn bestaat uit 22 tramlijnen die 808 stations met elkaar verbinden, voornamelijk in het voormalige Oost-Berlijn. 9 metrotrams (snellere luxere tramlijnen) worden aangeduid met de letter M, gevolgd door het nummer van de lijn (bijvoorbeeld M1, M2 en M3). De overige 13 tramlijnen worden enkel met een nummer aangeduid.
  • Bussen
    Ook bussen zijn een veelgebruikt vervoersmiddel in Berlijn. 152 buslijnen verbinden 6.452 bushaltes met elkaar. Het nachtnet van de bus zorgt ervoor dat je ook doordeweeks op elk moment van de dag thuis kunt komen. Zelf gebruik ik buslijn TXL het meest, de pendelbus die luchthaven Tegel met de binnenstad verbindt.
  • Regionale treinen (Regionalbahn)
    Met je OV-ticket kun je ook gebruik maken van de regionale treinen binnen de zone, te herkennen aan de letters RE of RB, gevolgd door het nummer van het traject (bijvoorbeeld RE7 of RB14). Zelf gebruik ik de regionale trein RE7 het meest, de trein die luchthaven Schönefeld met de binnenstad verbindt. Met de Regionalbahn kun je interessante plaatsen buiten Berlijn bezoeken, waaronder Dessau, Magdeburg en spookstad Vogelsang. Let op: reis je verder dan zone C dan heb je een apart treinticket nodig.
  • Veerboten
    Berlijn is een ontzettend waterrijke stad en de veerboten kun je gebruiken om de vele meren en rivieren te overbruggen. Deze zijn voornamelijk buiten het stadscentrum te vinden, bijvoorbeeld bij de Wannsee en de Müggelsee.

Budgettip: bus 100 – de goedkoopste sightseeingbus

Best handig die hop on hop off bussen maar best prijzig zijn ze ook. Een leuk budgetalternatief is stadsbus 100. De bus rijdt van station Zoologischer Garten naar Alexanderplatz (en vice versa) en rijdt daarbij langs veel bekende bezienswaardigheden, waaronder de Siegessäule, de Reichstag en de Berliner Dom. Net als bij een reguliere hop on hop off bus kun je zo vaak in- en uitstappen als je wilt. En dat voor de prijs van een enkele reis! Wil je het meeste uit je rit met bus 100 halen? Stap dan bij het beginpunt op en probeer de voorste plekken op de bovenste verdieping te bemachtigen voor een fantastisch uitzicht. Samen met Geraldine van 3 Op Reis maakte ik ook een rit met bus 100 en laten we wat van de leukste haltes onderweg zien (de video is hier te zien – item start rond 7:30). Wist je al dat bus 100 de eerste buslijn was die voormalig West-Berlijn weer met voormalig Oost-Berlijn verbond?

Route plannen met het OV in Berlijn

Hoe kom ik snel van A naar B?

Hoe kom je het snelst van Alexanderplatz naar je hotel? Of hoe kom je het snelst van vliegveld tegel naar het centrum van de stad? Kortom: hoe kom je van A naar B in Berlijn? Om dit uit te vogelen kun je kijken op de kaart van het openbaar vervoer in Berlijn als je weet op welk station je moet zijn maar je kunt ook je route plannen met de handige routeplanner van de BVG.

Tip: Plan je route met de BVG (Berlijnse OV-bedrijf)

Voor de meest actuele reisinformatie en vertrektijden kun je het beste de routeplanner van het BVG raadplegen, de BVG is het vervoersbedrijf van Berlijn. Hier kun je ook exact de route plannen van punt A naar punt B. De BVG beschikt ook over een handige mobiele app die je in de stad kunt gebruiken als je internet tot je beschikking hebt.

Plan je route met Google Maps

Alternatief kun je ook je route met het openbaar vervoer uitstekend plannen met behulp van Google Maps. Je hoeft enkel je gewenste vertrek- en aankomstlocatie in te vullen en Google geeft je verschillende opties. De informatie van Google Maps is vaak wel iets minder accuraat dan de informatie van de BVG (zeker bij uitval en vertragingen).

Plan hier je route

Vervoersbewijzen voor het OV in Berlijn

Welk ticket is voor mij het handigst?

  • Ik wil veel gebruik maken van het openbaar vervoer:
    Doorgaans raad ik bezoekers aan om een dagkaart te kopen voor het openbaar vervoer (Tageskarte). Met één ticket kun je onbeperkt gebruik maken van alle openbaar vervoersmiddelen (U-Bahn, S-Bahn, tram, bus, etc.) binnen de zone. Berlijn is een grote stad en het is makkelijk en snel om langere afstanden met de U-Bahn of de S-Bahn te overbruggen. Als je langer in Berlijn blijft, kan een een 48-, of 72 uurs kaart een goed alternatief zijn. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over afstempelen van de tickets en je kunt gewoon overal instappen.
  • Ik wil af en toe gebruik maken van het openbaar vervoer:
    Mocht je enkel korte stukken willen reizen, dan kun je kiezen voor het Einzelfahrausweis. Dit ticket is 2 uur geldig binnen de zone in één richting (je kunt dus niet met één Einzelfahrausweis heen en terug reizen). Zodra je drie of meer enkeltjes koopt ben je met een dagkaart al goedkoper uit.
  • Ik reis met een groep:
    Ben je met drie of meer personen en reis je samen? Dan is een Kleingruppenkarte wat voor jullie. Maximaal 5 personen kunnen gezamenlijk de hele dag met één ticket reizen.

Scroll naar beneden voor een overzicht van alle typen vervoersbewijzen en de prijzen.

Waar koop ik een kaartje?

OV-tickets zijn verkrijgbaar op de volgende plekken:

  • In de automaten op alle stations
    Alle stations zijn voorzien van automaten, vaak kun je deze vinden op de perrons en in de stationshallen. Je kunt betalen met pin, credit card of contant geld.
  • Bij het loket
    Een loket (Kundenzentrum) vind je alleen op de grotere stations zoals Hauptbahnhof, Spandau en Ostbahnhof, de stations waar je ook aankomt wanneer je met de trein naar Berlijn reist.
  • In de automaten in de tram
    Alle trams zijn voorzien van een ticketautomaat. Je kunt alleen betalen muntgeld (hoeft niet gepast).
  • Bij de buschauffeur
  • In de mobiele applicatie van de BVG
    De app is te vinden in de Apple en Android app store onder de naam ‘Fahrinfo Berlin’. Betalen doe je met creditcard en je ticket download je na aankoop op je telefoon (internetverbinding noodzakelijk).

Metrostation Rosenthaler Platz in Berlijn-Mitte

Waar is mijn ticket geldig?

Alle kaartjes voor het openbaar vervoer zijn geldig voor alle vervoersmogelijkheden binnen de desbetreffende zone. Daartoe behoren de:

  • U-Bahn
  • S-Bahn
  • Tram
  • Bus
  • Regionale treinen binnen Berlijn (Regionalbahn)
  • Veerboten van de BVG (private veerboten uitgesloten)

➤ Meer over de soorten openbaar vervoer in Berlijn

Halte van veerboot F24. Een ritje met de handaangedreven veerboot is echt een bezienswaardigheid an sich!

Moet ik mijn ticket nog afstempelen?

Ja, voor gebruik moet je het ticket afstempelen om het een geldig vervoersbewijs te maken. Standaard komen de kaartjes ongestempeld uit het kaartjesautomaat met een lege strook om af te stempelen (gemarkeerd met de tekst ‘Bitte entwerten‘). De stempel voorziet je ticket op de strook van het vertrekstation en de vertrektijd, wat het een geldig vervoersbewijs maakt.

Ieder station en alle bussen en trams zijn uitgerust met een stempelautomaat. Je kunt ze herkennen aan het gele of rode kastje. De stations beschikken niet over controlepoortjes.

DSC01845 OV Berlijn

Vergeet je ticket niet af te stempelen, anders is deze ongeldig

Zijn tweedehands tickets een geldig vervoersbewijs?

Het is je vast wel eens overkomen als je vaak in Berlijn komt: mensen proberen je een kaartje te verkopen of vragen naar een gebruikt metroticket. Deze marktplaats van tweedehands tickets lijkt onschuldig en betrouwbaar maar het is oppassen geblazen. Vaak zijn de tickets al gebruikt en niet meer geldig. Bovendien is de zwarthandel van deze tickets verboden.

Wat gebeurt er als ik geen geldig vervoersbewijs heb?

Er staat een boete van € 60,- op het zwartrijden in het Berlijnse openbaar vervoer. Er wordt regelmatig steekproefsgewijs op tickets gecontroleerd. Heb je geen vervoersbewijs bij je? Of een vals vervoersbewijs, verkeerd of niet afgestempeld vervoersbewijs? Dan wordt deze overtreding bekeurd met een geldboete.

De controles worden meestal uitgevoerd door controleurs in burger. Je herkent ze niet, totdat de deuren sluiten en er om vervoersbewijzen wordt gevraagd. Er zijn bepaalde metrolijnen die vaak worden gecontroleerd. Zo kwam ik zelf vaak controleurs tegen in de U1, de U8 en sommige stukken op de U2. Echter, beter kun je het er niet op gokken en gewoon een kaartje kopen. Je maakt tenslotte gebruik van een dienst en daar betaal je voor. Simple as that! Mocht je toch geen geldig vervoersbewijs op zak hebben dan kennen ze geen genade en krijg je een boete. Betaal de boete het liefst contant om eventuele administratiekosten te voorkomen.

Tarieven OV in Berlijn 2017

Laatste update januari 2017. Prijzen onder voorbehoud. 

  • Kurzstrecke
    Ticket is geldig voor een rit van maximaal drie S- of U-Bahnstations, danwel niet meer dan zes haltes met de bus of tram.

    • € 1,70
  • Kurzstrecke 4-Fahrten-Karte
    Als je gelijk een vierrittenkaart koopt ben je goedkoper uit dan met vier losse Kurzstrecke tickets. De losse kaartjes stempel je apart af.

    • € 5,60
  • Einzelfahrausweis
    Twee uur lang reizen met het OV, overstappen of pauzeren onderweg is toegestaan, terugreizen echter niet.

    • Zone A en B : € 2,80
    • Zone B en C : € 3,10
    • Zone A, B en C : € 3,40
  • Einzelfahrausweis 4-Fahrten-Karte
    Als je gelijk een vierrittenkaart koopt ben je goedkoper uit dan met vier losse dagtickets. De losse kaartjes stempel je apart af.

    • Zone A en B: € 9,00
    • Zone B en C: € 12,00
    • Zone A, B en C: 13,20
  • Tageskarte
    Dagkaart, geldig van het moment van afstempelen tot 3:00 volgende ochtend.

    • Zone A en B : € 7,00
    • Zone B en C : € 7,40
    • Zone A, B en C : € 7,70
  • 7-Tage-Karte
    Weekkaart, geldig van het moment van afstempelen tot 3:00 in de ochtend een week later.

    • Zone A en B : € 30,00
    • Zone B en C: € 31,40
    • Zone A, B en C : € 37,50
  • Maandkaart
    Maandkaarten zijn er in twee soorten. Voor een hele kalendermaand (‘Kalendermonat’ – van de eerste tot de laatste van dezelfde maand) óf doorlopend (‘Gleitend’ – vanaf de dag van afstempelen tot een maand later, bijvoorbeeld van 13 juni tot 12 juli). In de meeste gevallen is een ‘Gleitend’ ticket de betere optie omdat je bij een ‘Kalendermonat’ de dagen verspilt als je het ticket niet op de eerste van de maand in gebruik neemt.

    • Zone A en B : € 81,00
    • Zone B en C: € 83,20
    • Zone A, B en C : € 99,90
  • Kleingruppenkarte
    Één ticket voor maximaal 5 personen, één dag geldig. Voordelig met 3 personen of meer. Let wel op dat je continu samenreist, omdat je maar één kaartje hebt en deze niet kunt delen.

    • Zone A en B : € 19,90
    • Zone B en C : € 20,60
    • Zone A, B en C : € 20,80
  • Berlin WelcomeCard
    Kaart voor toeristen met korting op enkele betaalde attracties. Kortingen lopen op tot 20 – 25%. Kijk voor een overzicht van alle kortingen op www.berlin-welcomecard.de.

    • Zone A en B : € 19,90 (48 uur)
    • Zone A en B : € 27,90 (72 uur)
    • Zone A, B en C : € 21,90 (48 uur)
    • Zone A, B en C : € 29,90 (72 uur)
  • Berlin CityTourCard
    Kaart voor toeristen met korting op enkele betaalde attracties. Kortingen lopen op tot 20 – 25%. Kijk voor een overzicht van alle kortingen op www.citytourcard.com.

    • Zone A en B : € 16,70 (48 uur)
    • Zone A en B : € 23,70 (72 uur)
    • Zone A, B en C : € 17,70 (48 uur)
    • Zone A, B en C : € 24,70 (72 uur)

Je dagkaart of enkeltje is ook in de nachtbus geldig.

Actuele prijzen zijn te vinden op de website van het BVG.

Zo zien de OV-tickets er in Berlijn uit

Toeristentickets: wat is het verschil tussen de CityTourCard en de Berlin WelcomeCard?

Er zijn twee soorten tickets speciaal voor toeristen: de CityTourCard en de Berlin WelcomeCard. Beide tickets bieden kortingen aan voor musea en bezienswaardigheden. Prijzen en systeem zijn ongeveer gelijk aan elkaar, alleen de locaties waar je korting krijgt verschillen onderling. Het is de moeite waard om te kijken of je deze locaties wilt bezoeken en of je daarmee goedkoper uit bent.

De kortingen voor de CityTourCard vind je hier: www.citytourcard.com
De kortingen voor de Welcome Card vind je hier: www.visitberlin.de/welcomecard

De tickets kun je vinden in de ticketautomaten maar ook bij het loket (dan krijg je er een boekje bij) op de grote stations en op de vliegvelden. Sommige hotels bieten de kaartjes ook aan.

Voor langere tijd in Berlijn? 

Ben je voor studie, werk of voor een andere reden langer in Berlijn? Overweg dan de prijzen van maandkaarten en jaarkaarten te checken. Als je veel van het OV gebruik gaat maken gedurende de hele periode, dan is het doorgaans goedkoper. Actuele prijzen vind je op de website van de BVG.

Wanneer krijg ik korting?

Het Berlijnse OV kent een kortingstarief (Ermäßigungstarif) waarmee je ongeveer 20% korting krijgt op de prijs. De kortingskaartjes mag je gebruiken voor kinderen van 6 tot en met 14 jaar en zijn voor bijna ieder type vervoersbewijs beschikbaar.

Reizen kinderen gratis?

Kinderen tot 6 jaar reizen gratis mee met een volwassen begeleider. Kinderen van 6 tot 14 jaar reizen met kortingstarief. Scroll verder voor een overzicht van alle tickets en de prijzen.

Dienstregeling

Overdag

Overdag rijdt de S-Bahn om de 10 minuten in het centrum, en buiten het centrum om de 20 minuten, de U-Bahn rijdt om de (ong.) 4 minuten. Je kunt dus overdag eigenlijk op de bonnefooi naar een station lopen, want echt lang te wachten hoef je bijna nooit. Zeker niet als je op één van de hoofdtrajecten reist (bijvoorbeeld het stuk tussen Westkreuz, Charlottenburg, Zoo, Hauptbahnhof, Alexanderplatz), dit is een van de meest frequente verbindingen in de stad.

s Nachts

In het weekend rijden de meeste metro’s van Berlijn de hele nacht door (vr-za nacht en za-zo nacht), alleen niet met dezelfde regelmaat als overdag. Het kan dus voorkomen dat je 20 minuten op de metro moet wachten, maar dat is echt maximaal. Doordeweeks rijden de metro’s ongeveer tot 24:00, wanneer de laatste metro is geweest rijden er nachtbussen die dezelfde route afleggen als de metro. Je kunt de nachtbussen van Berlijn herkennen aan de “N” voor het lijnnummer. Vanzelfsprekend doet de nachtbus er wel wat langer over, maar je hoeft je nooit zorgen te maken dat je niet meer thuis komt! Weet je al hoelaat je ongeveer wilt vertrekken? Check dan vooraf in de routeplanner van de BVG welke verbinding je het beste kunt nemen.

Je dagkaart of enkeltje is ook in de nachtbus geldig, je hoef hier geen apart ticket voor te kopen.

IMG_0112 Potsdamer Platz

Overige praktische informatie over het OV in Berlijn

Voor minder validen

Gelukkig is er in Berlijn ook aan minder validen gedacht en wordt het OV-netwerk continue verbetert voor mensen met een fysieke beperking. De metro’s (zowel de U-Bahn als de S-Bahn) zijn overwegend gelijkvloers met de perrons en ook alle bussen zijn rolstoeltoegankelijk (indien het perron niet gelijkvloers is, helpt de buschauffeur met een uitschuifbare oprijplaat, zodat je met een rolstoel naar binnen kunt rijden).

Liften zijn grotendeels op de stations beschikbaar, met name op de nieuwere trajecten en de grotere stations. Sommige oudere stations zijn niet van liften voorzien. Welke stations wel of niet zijn voorzien van een lift kun je zien op de metrokaart, waarop station met een lift staan aangeduid met een geel symbool van een lift. Veel historische stations op de U1 hebben bijvoorbeeld geen lift omdat het een vrij oude lijn is. Hier kun je zien welke liften momenteel buiten werking zijn. Deze handige routeplanner voor rolstoelgebruikers van de BVG helpt je met het uitstippelen van een barrièrevrije route van A naar B.

In de metrowagons, trams en bussen is vaak een speciale plek voor rolstoelen gereserveerd. Deze staat op de buitenkant op de deuren aangegeven en bevindt zich meestal aan de voorkant van de metro, zodat de bestuurder eventueel op niet-gelijkvloerse stations kan helpen met in- en uitstappen. De wagons zijn aan de binnenkant uitgerust met knoppen waarmee je de bestuurder om hulp kunt vragen.

Wat is het verschil tussen de U-Bahn en de S-Bahn?

Op kaarten zijn de S-Bahn en de U-Bahn als gelijkwaardig getekend, beide netten zijn gedeeltelijk boven- en ondergronds, daar zit het verschil niet in. De enige manier waaraan je kunt zien wat het is, is de letter die voor het nummer staat en dat de U-Bahn vaker (niet altijd dus) onder de grond rijdt dan de S-Bahn, de naam voor de Untergrundbahn is dus wat ongelukkig gekozen. Daarnaast is de U-Bahn vaak geel van kleur en de S-Bahn rood/crème.

Waar een S-Bahn komt, komt de U-Bahn vaak niet en waar de U-Bahn komt rijdt de S-Bahn vaak niet, hoewel er wel verschillende grote overstapstations zijn (station Friedrichstrasse, station Alexanderplatz en station Zoologischer Garten zijn voorbeelden). Op deze overstapstations is de afstand die je moet afleggen om van U-Bahn naar S-Bahn te komen vaak redelijk groot.

In het centrum is het U-Bahnnet veel fijnmaziger, maar de S-Bahn rijdt veel verder de regio in. De U-Bahn vervult vooral in West-Berlijn een belangrijke functie met acht lijnen. In Oost-Berlijn zijn slechts vier U-Bahnlijnen, daar is de rol van de S-Bahn veel groter, mede dankzij uitbreidingen naar nieuwbouwwijken aan de oostkant sinds de jaren zeventig.

Aan de S-Bahn is heel duidelijk te zien dat het in oost Duitse handen is geweest. Op bijna elk station staat een mevrouw klaar om om te roepen welke lijn eraan komt, waar hij naartoe gaat, wanneer je ingestapt moet zijn en wanneer hij weg rijdt. Voor mij overbodig en het lijkt erop dat ze op deze manier de mensen aan het werk willen houden. Jullie kennen vast wel het bekende “einsteigen bitte” en het “zurückbleiben bitte!” wat vaak door een norse oude vrouw door de luidsprekers wordt geroepen. Als ze die vrouwtjes nou eens inruilden voor een stel strakke mannen dan kon ik me er nog wel in vinden ;).

Overigens wordt de U-Bahn door de BVG (waar staat BVG voor?) geëxploiteerd, en de S-Bahn door de Deutsche Bahn.

S-Bahn in Berlijn

U-Bahn in Berlijn

Mijn ervaringen met het OV in Berlijn

Ik reis altijd met veel plezier met het openbaar vervoer. De treinen zijn lang en rijden frequent. De kans dat je moet staan in de metro is dus niet zo groot, en dat is wel prettig aangezien de afstanden vaak groot zijn. Niet alleen daarom is het leuk, ook komt de metro langs vele mooie stations. In Berlijn heeft bijna elk station zijn eigen identiteit. Vooral op de lijn U3 (deze rijdt naar Krumme Lanke) vind je de meest prachtige metrostations! Ook op het noordelijke stuk van de U8 vind je een paar mooie pareltjes. De lijn U1 rijdt veelal boven de grond, heeft vele oude gezellige stationnetjes en geeft een leuk uitzicht! Zeker de rit over de Oberbaumbrücke is prachtig, dit is de brug die Kreuzberg en Friedrichshain met elkaar verbind. Tijdens de tijd van de muur was de brug afgesloten maar is nu weer levendiger dan ooit. De Oberbaumbrücke staat tussen de stations Warschauer Strasse en Schlesisches Tor aan het begin van de U1.

Vaak zul je in de metro wat muzikanten tegenkomen (vooral in het oosten van de stad), soms superleuk, soms helemaal niet. Soms zijn het gewoon mensen met een hart voor muziek en soms zwervers die bedelen om wat centen. Ook zal het niet ongewoon zijn wanneer een zwerver je een straatkrant probeert aan te smeren.

20161030-p1250539-berlijnblog-openbaar-vervoer-in-berlijn-2

Typische alternatieve Berlijnse vervoersmiddelen

Hoe leuk en praktisch het OV in Berlijn ook is, soms is het leuk om de stad eens op een andere manier te ontdekken. Deze typische Berlijnse vervoersmiddelen kan ik absoluut aanraden:

  • Vaar over de Spree
    Berlijn is een ontzettend waterrijke stad en wat is er nou leuker dan om de stad vanaf het water te ontdekken? Zo ziet de stad er ineens weer heel anders uit! Verschillende rederijen bieden rondvaarten aan over de Spree of over de Berlijnse meren maar je kunt natuurlijk ook een kajak of een waterfiets huren en daarmee op het Landwehrkanal dobberen. Opties te over!
  • In een Trabant door Berlijn met Trabi Safari 
    Voor ongeveer € 35,- kun je voor 1,5 uur in een échte oude Oost-Duitse Trabant de stad verkennen. Het ziet er ontzettend leuk uit, de DDR-auto’s zijn mooi opgeknapt en je krijgt onderweg ook nog eens een hoop over Berlijn te horen. De Trabi Safari vertrekt vlak achter Potsdamer Platz.
  • Pak de fiets 
    De afstanden in Berlijn zijn behoorlijk pittig. Alles binnen de ring te voet doen? Dat is er dan ook niet bij. Als je toch graag veel ziet van de stad kan een fiets de perfecte uitkomst zijn! Zo zie je meer van de stad en je kunt je een echte local voelen. Fietsen in Berlijn is populair maar de stad is niet overal perfect voorbereid op Fahrradfahrer. Houd er dus rekening mee dat je af en toe op de autoweg moet fietsen en extra rekening houdt met autoverkeer.
    ➤ Meer over fietsen in Berlijn.

20160408 - _DSF1939- BerlijnBlog

Laatste praktische tips voor het Berlijnse OV

  • Laat de auto thuis 
    Met het geweldige OV-systeem in Berlijn is het eigenlijk niet nodig om een auto te huren of met de auto Berlijn te verkennen. Vaak kan de auto voor een prikkie bij het hotel worden geparkeerd, soms zelfs bewaakt. Je loopt dan niet de kans boetes te krijgen, je auto niet te kunnen parkeren of in de file terecht te komen. En daarnaast, je hoeft je geen zorgen te maken om de milieuzone.
  • Heb contant geld op zak
    Deze tip is eigenlijk een algemene Berlijntip want het komt regelmatig voor dat je hier niet met pin of creditcard kan betalen. Sinds ik in Berlijn woon heb ik dan ook standaard contant geld op zak. In de bus kun je alleen tickets met contant geld kopen en in de tram werken de automaten zelfs enkel met muntgeld.
  • Download de BVG mobiele app
    Sinds ik de app van de BVG gebruik, is mijn leven een stuk makkelijker geworden. Ik plan er niet alleen mijn route van A naar B mee, ik raadpleeg ook regelmatig de kaarten en koop er mijn vervoersbewijzen. Makkelijk, snel en scheelt ook nog eens een hoop papier!
    ➤ Meer over de mobiele app van de BVG

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Ik lees ze graag bij de reacties onder dit artikel!