Hoe fietsvriendelijk zijn de straten van Berlijn eigenlijk? Dat kun je nu als fietser zelf op een digitale kaart beoordelen en aflezen. Dit crowdsourcing project in deze vorm is wereldwijd de eerste en de resultaten komen ook nog eens aardig in de buurt van mijn eigen verwachtingen. Warschauer Straße? Onbegaanbaar! De Paul-Lincke Ufer daarentegen? Prima te befietsen. Veilig fietsen in Berlijn vergt ja enige kennis.

Dynamische Verbindungen

Dynamische Verbindungen” is een website die sinds eind juni in de lucht is naar initiatief van Rachel Smith (Australische verkeersplanoloog), John Schimmel (New York University) en Dave Dawson (grafisch designer). Berlijnse fietsers kunnnen zonder zich te hoeven registreren op een kaart aangeven wat de Radfahrfreundlichkeit (fietsvriendelijkheid) en Sicherheit (veiligheid) op een bepaald traject is. Zo moet je bijvoorbeeld aangeven waar je een tracject start en eindigt en hoe tevreden en gestresst je bent op dit traject. Na het beantwoorden van een aantal vragen wordt de straat afhankelijk van je antwoorden groen of rood aangeduid, hoe donkerder de kleur, hoe meer beoordelingen. Omdat vele fietsers hun trajecten al hebben beoordeeld is er een gecrowdsourcete kaart ontstaan waarop je snel kunt zien wat de meest veilige weg is om in Berlijn van A naar B te komen op je stalen ros. Vanzelfsprekend wordt de kaart steeds betrouwbaarder naarmate meer fietsers hun ervaringen met Dynamische Verbindungen delen. Handige informatie bij het uitstippelen van een fietsroute!

Berlijn als fietsstad

Tot nu toe hebben meer dan 700 mensen de Berlijnse straten op fietsvriendelijkheid beoordeeld. Binnen de S-Bahnring is al een bont overzicht te zien van groene en rode straten. Opmerkelijk is het om te zien dat veilige en gevaarlijke straten zich snel afwisselen, zonder dat je er erg in hebt kun je vanuit een fietsparadijs zo de fietshel inrijden. Ook dat komt wel overeen met mijn ervaringen. Het is dus duidelijk dat Berlijn nog wel een beetje moet werken aan haar fietsimago. Want dat Berlijn zelfs onder Barcelona wordt gerankt, dat kan natuurlijk niet waar zijn (Copenhagenize – bicycle friendly cities)… En dat is natuurlijk ook het idee, om de straten waar mogelijk te verbeteren voor fietsers zodat Berlijn een nog fijnere fietsstad wordt.

Tot die tijd raad ik aan om voor een rondje cruisen lekker de Straße des 17. Juni en de Karl Marx Allee te nemen voor een stressvrije doch interessante route.

Meer lees je hier over fietsen in Berlijn.