Berlijn is een zeer vlakke stad (op een paar heuvels als de Kreuzberg en de Prenzlauer Berg na) en is in dat opzicht een zeer geschikte stad om in te fietsen. Ook het landklimaat (weinig wind) is een grote pré. Vergeet alleen niet één ding, en dat is dat Berlijn qua oppervlakte een zeer grote stad is. Met een oppervlakte van 891 km² is Berlijn ongeveer vier keer groter dan Amsterdam (219 km²). Als je even van de Kurfürstendamm (Charlottenburg) naar de Kastanienallee (Prenzlauer Berg) wilt fietsen zit je al snel aan de 9 kilometer, en dan zijn dat nog twee straten die binnen de ring liggen. Maar als je je voorbereid op de ietwat langere afstanden dan is het fietsen in Berlijn heerlijk!

Op deze pagina lees je meer over:

fietsen in berlijn
Fiets meenemen naar Berlijn? Met NS Hispeed kun je voor €12 extra je fiets meenemen, grote kans dat dit voordeliger is dan een fiets huren ter plekke!

Berlijnse fietscultuur

In totaal beschikt Berlijn over 650 kilometer fietspad maar zelfs met zoveel fietspaden komt het nog regelmatig voor dat fietspaden ontbreken en je gedwongen wordt op de rijbaan of op de stoep te fietsen. Houd er dus rekening mee dat Berlijn niet zo’n fietsstad is als bijvoorbeeld Amsterdam. Wat trouwens zo zijn voor- en nadelen heeft.

Zo zijn de regels een stuk soepeler en niemand kijkt raar op als je over de stoep fietst, ondanks dat het officieel natuurlijk niet mag (tenzij je jonger dan 8 jaar bent). Binnenwegen met kinderkopjes kom je ook regelmatig tegen en een fiets met een degelijke vering is dan geen overbodige luxe. Je merkt vooral dat Berlijn geen fietsstad is aan je medeweggebruikers. Fietsers halen je van rechts in, auto’s kijken niet altijd over hun schouder en voetgangers schieten soms ineens op het fietspad. Houd er rekening mee dat de fietscultuur hier nog iets minder ontwikkeld is en let extra op. Ook is het in Berlijn heel gangbaar om een helm te dragen, deze kun je vaak voor een kleine meerprijs bji je fiets huren (➤ lees ook: Help! Ik draag een fietshelm. Ben ik verduitst?). Veiligheid voorop!

20160827-p1230410-berlijnblog-fietsen-in-berlijn

Fiets(on)vriendelijke zones in Berlijn

Geschikt

Het verschilt nogal per wijk in Berlijn of je er goed kunt fietsen. Mijn persoonlijke ervaring is dat vooral Prenzlauer Berg en andere oostelijk gelegen wijken binnen Berlijn goed te befietsen zijn. De grotere verkeerswegen zoals de Karl-Marx Allee en de Skalitzer Straße zijn goed te befietsen. Wat meer westelijk is onlangs de Bergmannstrasse in Kreuzberg omgetoverd tot fietspad. Daarnaast zijn de grote parken in Berlijn, zoals het Tiergarten en het Volkspark Friedrichshain, zeer geschikt om in te fietsen. Je hebt hier weinig last van auto’s en bovendien beweeg je je in een groene en rustige omgeving. Momenteel wordt het aantal Berlijners wat dagelijks fietst op 500.000 geschat. Het overgrote deel van deze mensen, zowel volwassenen als kinderen, draagt een helm. In het begin verklaarde ik ze voor gek, maar als ik zie hoe dicht het autoverkeer soms langs de fietsers raast vind ik het zo onverstandig nog niet.

Minder geschikt

Minder geschikt vind ik zelf de omgeving van de Kurfürstendamm (Charlottenburg), Unter den Linden (Mitte) en de Torstraße (Mitte). Het is hier erg druk met autoverkeer en er zijn hier geen aparte fietspaden aangelegd. Omdat hier nogal veel toeristen komen is het fietsen over de stoep ook niet aan te raden. Als je kunt, neem dan de binnenwegen. Omdat het verkeer hier wat rustiger is kun je wat veiliger over straat.

20160408 - _DSF1939- BerlijnBlog fietsen

Route plannen en fietsroutes

Digitale routeplanner

Wil je vooraf een route uitstippelen? Check dan www.bbbike.de, een door vrijwilligers gebouwde routeplanner voor de fiets.

Leer Berlijn met een gids kennen

Liever meer aandacht besteden aan Berlijnse historie en cultuur dan klooien met een fietskaart? Dan zijn de tours van Baja Bikes wat voor jou! Ze bieden niet alleen fietstours aan langs de highlights van Berlijn, er zijn ook alternatieve fietstours, fietstours met kinderen en fietstours langs de Berlijnse Muur. Voor een tour betaal je € 25,- inclusief Nederlandse gids en fiets.

Odyssee Fietsgids Berlijn

In de Odyssee Fietsgids Berlijn vind je zes routes die elk een aspect van het leven en de geschiedenis van Berlijn laten zien. Natuurlijk voeren die je ook langs de bekende bezienswaardigheden, maar minstens net zo vaak kom je op plekken waar geen toerist te bekennen is. Aan het begin van elke route staat een korte schets van het thema en de aard van de route. De afstanden variëren van 7,5 tot 18 kilometer. Dat lijkt misschien niet veel, maar doordat je vaak afstapt, hier en daar een terrasje pakt of even lekker door een park of bezienswaardigheid wilt slenteren, kun je er uren over doen. De gids kost € 18,50.

Mijn fietsroutes door Berlijn

Fietsen door Berlijn is een echte hobby van me geworden. Natuurlijk, als Hollandse gebruik ik mijn Drahtesel om van A naar B te komen, maar ook om onbekende wijken van Berlijn te ontdekken. Het voordeel van fietsen is dat je bezienswaardigheden die wat verder bij elkaar liggen makkelijk kunt combineren en dat je veel meer van het leven op straat meekrijgt. Doorgaans is het in de buitenwijken van Berlijn ook wat meer ontspannen fietsen en kun je genieten van de natuur en prachtige meren rondom Berlijn.

  • Fietstocht door Zehlendorf, Schlachtensee & Potsdam (21 km)
    Zehlendorf is een wijk die zich kenmerkt door kasten van villa’s, veel groen en prachtige architectuur. Als je hier fietst, waan je je helemaal onderdeel van het rijke West-Berlijn. Prachtig! Verder langs deze route: het geallieerdenmuseum, het kunstmuseum Haus am Wannsee, de Schlachtensee en de weelderige paleizen van Potsdam.
    Route op Google Maps
    Fietstocht door Zehlendorf

fietstochtdoorzehlendorf

fietsen door spandau en reinickendorf

20140805 - IMG_7093- BerlijnBlog Berliner Mauerweg 2

Met de fiets in het OV

In Berlijn

In Berlijn kun je je fiets ook vervoeren in de metro, Straßenbahn en in de S-Bahn. In de S-Bahn is er vaak een speciale coupé voor je fiets waar extra ruimte is. Vergeet niet een extra kaartje te kopen voor je fiets omdat je anders zwart rijdt en daarmee een boete riskeert. Je kunt uit het automaat de toeslagkaartjes halen voor je fiets en deze gelden net als reguliere vervoersbewijzen voor de zones A en B, B en C of A, B en C.

➤ Lees hier meer informatie over het openbaar vervoer in Berlijn

20160611 - _DSF5470- BerlijnBlog fietsen

20160507 - _DSF3443- BerlijnBlog Fietstocht Zehlendorf Potsdam

Vanuit Nederland

Wanneer je met de trein naar Berlijn reist kun je ook je fiets meenemen. Voor € 12,- per enkele reis kun je bij NS Hispeed je fiets mee vervoeren. Dit geldt alleen voor de IC (intercities) en CityNightLine, niet voor de ICE hogesnelheidslijn. Reserveren is verplicht en kost € 3,-. Het is raadzaam je reservering direct met je ticket te kopen omdat het duurder is een los fietsticket te kopen.

De regels

Ondanks dat een groot deel van de fietsers gewoon over de voetgangerspaden scheurt moeten de fietsers toch echt officieel op het fietspad, of op de gewone weg fietsen. De brede stoepen in Berlijn maken het echter wel erg verleidelijk om het toch te doen en niemand zal er ook echt raar van op kijken. Zeker de Karl-Marx Allee is een walhalla voor fietsers die de stoepen willen trotseren. Toch kun je hiermee een boete van tussen de € 10,- en € 25,- riskeren (stand 2009, bron: ADFC), hoewel dit in de praktijk niet erg vaak voorkomt. De stad probeert wel het aantal fietsers op de stoep terug te brengen omdat ongeveer 80% van de ongevallen met een fiets plaats vindt op de stoep. De senaat heeft o.a. verschillende eenrichtingsverkeerswegen vrijgegeven voor fietsers vanuit beide richtingen. Ook zijn er zogenaamde ‘fietsstraten’, waar het overige verkeer maar maximaal 30 km/u mag rijden.

Wat nog meer not done is

  • Mobiel telefoneren op de fiets (€ 25,-)
  • Door rood stoplicht fietsen (€45, wanneer het stoplicht langer dan een seconde rood was minimaal € 100,-)
  • Geen voorrang verlenen aan een voetganger (minimaal € 40,-)

Das Hollandrad

De meeste fietsers zul je spotten op een sportfiets of mountainbike, de “omafiets” zoals wij hem kennen zijn er namelijk niet echt in Berlijn. De Berlijners kennen ons robuste stalen ros wel als “Hollandrad”, “Hollandse fiets” is de vrije vertaling hiervan. Deze fietsen zijn vooral bij de yuppies in zeer geliefd en je kunt ze zelfs kopen in Berlijn. In Kreuzberg vind je namelijk Radlust in de Skalitzer Straße, gespecialiseerd in Gazellefiesten en tevens de plek waar ik voor het eerste een bakfiets in Berlijn heb gespot. Let ook even op de prachtige slogan “Fijn fietsen voor mensen met stijl”, geweldig. Overigens had ik bij mijn eigen emigratie mijn trouwe Gazelle meeverhuisd maar deze is vrij snel gestolen, goede sloten kunnen dus geen kwaad.

Fietsen huren in Berlijn

In Berlijn kan je prima fietsen. Als je zelf geen fiets hebt meegenomen zijn er tal van mogelijkheden om een fiets te huren in Berlijn. De prijzen variëren van ongeveer €10 tot €20 per dag voor kale fietsverhuur. De verhuur van fietsen bij Fat Tire (www.berlinfahrradverleih.com) kan ik persoonlijk aanraden, goede fietsen en nette service. Je kunt optioneel ook een fiets huren in combinatie met een tour door de stad.

  • Fat Tire Bike Alexanderplatz, Panoramastraße 1a, S+U Alexanderplatz
  • Fat Tire Bike Zoologischer Garten, Hardenbergplatz 9-11, S+U Zoologischer Garten

Veel avondwinkels (zogenoemde Späti’s) in het oosten van de stad verhuren ook fietsen. Je kunt ze herkennen aan een fietsenrek voor de deur met ‘bike rentals‘ erop. Vaak verhuren zij fietsen voor € 10 – € 12 per dag.

20160918-p1240316-berlijnblog-fietsen-in-berlijn

Fiets huren van de Deutsche Bahn

Ook de Deutsche Bahn heeft speciale fietsen verspreid door de hele stad, het initiatief heet “Call-a-Bike” en heeft opvallend modern vormgegeven en degelijke fietsen. Vaak kun je ze terugvinden bij stations of op bekende pleinen of kruisingen. Als er een groen lampje knippert is de fiets beschikbaar. Voor gebruik moet je wel geregistreerd zijn (er is een app voor iPhone en Android beschikbaar). De gebruiker belt het nummer van de fiets door en ontvangt vervolgens een code. De pincode wordt op het touchscreen van de fiets ingetoetst om te openen, deze code dient dus als slot. De fiets kan ook tijdelijk op slot gezet worden, bijvoorbeeld om even te winkelen (het groene lampje knippert in dit geval niet). Na gebruik betaal je alleen voor de tijd dat je de fiets hebt gebruikt. De kosten zijn 8 cent per minuut, tot een maximum van 9 euro per dag en 60 euro per week. Het voordeel van die DB-fiets is dat je hem op elk punt, waar jij dat wilt kan laten staan. Je hoeft hem dus niet na gebruik weer ergens terug te brengen.

Alle andere nuttige informatie over fietsen in Berlijn vind je trouwens op de site van het ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club).

Hierboven vind je nog een video van Robert over het fietsen in Berlijn. Super sfeerinpressie!